søndag den 16. februar 2014

TACO I SAMLESÆT


Her hjemme er vi vilde med mexicansk mad... ej det var måske en lille overdrivelse, JEG er vild med mexicansk mad, og selvom C også godt kan lide det, så har jeg en slem tilbøjelighed til at gå all out mexi-crazy og lave tex-mex flere dage i træk. Det er manden i huset ikke helt tilfreds med, for han mener simpelthen at det bliver for kedeligt, og så ender det med at jeg nærmest for forbud mod at lave tex-mex til aftensmad (ja jeg forstår ikke helt hvordan han kan mene at noget så fantastisk kan blive kedeligt i længde ;)). Anyways det betyder at jeg virkelig prøver at holde min indre latina i skak så C's smagsløg ikke begynder at kede sig, men da jeg fandt den her opskrift på "layered taco salad" inde på pinterest kunne jeg altså ikke dy mig, og selvom vi næsten lige havde fået bagte tacos til aftensmad, så måtte C bide i det sure æble og få en ekstra dag med den mexicanske smagspalet. Og selvom jeg til at starte med blev mødt af den sædvanlige "åh nej ikke igen skepsis", så gled den da ned med et smil på læben alligevel. Så mon ikke det betyder at jeg godt kan få lov til at lave den igen i den nærmeste fremtid.... også selvom der har været andre mexicanske retter på menuen i ugens løb.


Yum, yum, massere af lag, det er hvad der karakterisere den her salat. Eller kan man virkelig kalde det her for en salat? nok ikke, hmmmm så kalder vi den da bare for en dekonstrueret taco istedet for



Dekonstrueret taco "salat" 4 pers:

500 g hakket kylling
1 pose taco spice mix
1 fed hvidløg, fint hakket 
1stor håndfuld revet ost (jeg brugte en blanding af cheddar og mozzarella)
½ pose tortilla chips, knust
1 portion salsa
½ salathoved
1/4 agurk, i skiver

Dressing:
2 dl creme fraiche
1 spsk. ketchup
½ pose taco spice mix
Salt og peber 
saft af ½ lime

Brun kødet sammen med hvidløget og krydr det med taco spice mix'en.

Mens kødet steger laves salsaen, og salaten hakkes groft.

Fyld nu de knuste chips i en stor skål (eller lav evt. mindre portions anrettede salater*)

Kom derefter salat over chipsne efterfulgt af salsa, kød, og revet ost 

Jeg pyntede  til sidst salaten med lidt mere salat, agurkeskiver og en håndfuld peanuts 

Dressingen laves rimeligt nemt ved at smage cremefraichen til med taco spice mix, ketchup, salt, peber og lime saft.

Nu er der bare tilbage at øse en stor portion salat op på en tallerken, komme en klat dressing på og nyde en dekonstrueret taco i lag... yum, yum,yum !!!


*Har en idé om at det kunne være en super god salat til en picnic hvis man kom den i et gammelt syltetøjs glas, og så ville lagene jo virkelig også kunne stå flot ud.

2 kommentarer:

  1. Yeeeeeeeey, jeg er virkelig også fan af mexican-food! Masser af ost, chili og chips/tortillas :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige præcis det er altså bare det bedste :-D

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...