torsdag den 15. maj 2014

STORE HVEDE DAG




Imorgen at det er Store Bededag, og det betyder jo at vi  endnu engang er nået til den aften på året hvor vi hygger os med at spise varme hveder og gerne en stor kop te. 
Men jeg må indrømme at jeg i år har kapituleret og købt mig til hvederne, for i år har jeg simpelthen ikke haft tid til at bage dem selv. Jeg mener tag i dag f.eks. jeg e først hjemme omkring kl 16, og allerede kl 17:00 tager C og jeg på farten igen, for vi skal til Dølle og hører D-A-D med et af vores vennepar. 
Men bare fordi jeg ikke bager hveder i år skal i da ikke snydes for en opskrift, så her får i opskriften fra sidste år hvor der var lidt mere overskud til at bage hveder.

Det er en opskrift som jeg i sin tid har fået af min mor, og hjemme hos os har vi i flere år bagt hveder efter denne opskrift, så det er i en grad en opskrift som er blevet gennemtestet og derfor har jeg ingen skrupler med at anbefale den til alle og enhver.


Efter min mening er hveder aller bedst når de er blevet ristet let og smurt med smør

Hveder - ca. 20 stk:

2 ½ dl lunkent vand
50 g gær
1 æg
50 g flormelis
10 g salt
3 g kardemomme
550 g hvedemel
75 g smør, skåret i tern

Opløs gæren i det lunkne vand.

Tilsæt resten af ingredienserne (undtagen smørret) og ælt det næsten sammen.

Når man har en næsten sammenhængende dej æltes smørret ind i dejen, og så skal man ellers bare rulle ærmerene op og ælte dejen godt igennem i min. 10min - eller køre den i 5 min. ved middel hastighed på røremaskinen hvis man har sådan en.

Lad nu dejen hæve til dobbelt størrelse.

Herefter skal dejen IKKE slås ned nu men blot formes til ca. 20 små boller.

Stil bollerne forholdsvis tæt på en bageplade og kom dem ind i en slukket ovn sammen med en skål kogende vand for at efterhæve.

Når bollerne har efterhævet i ca. 1 time (eller de er hævet til dobbelt størrelse) tages de ud af ovnen.
Tænd nu for ovnen, når den er 200 grader varm bages bollerne i 15-20 min eller indtil de er let gyldne*

*De skal ikke pensles med æg, det er en meget luftig dej (p.g.a hæve metoden) så hvis man begynder at pensle dem falder de sammen - også selvom man er meget forsigtig. Trust me jeg har testet det for jer så I ikke behøver at begå samme fejl.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...