lørdag den 14. februar 2015

EN KAGE FRA AMOR

... Ja det er jo en sætning som mange nok vil enten høre fra-, eller sige til en de har kær i dag. Det er nemlig Valentins dag , og for mange betyder det at kærligheden får ekstra meget opmærksomhed.

Som sådan er det ikke noget vi egentligt fejre her hjemme, men jeg da ikke bare sådan lige uden videre lade en andledning til at bage kage gå mig forbi. Derfor kom jeg jo selvfølgelig til at lave en lille kage til C i dagens anledning.

Ja jeg kan faktisk slå to fluer med et smæk igennem det her indlæg, for ikke nok med at jeg gjorde min mand ovenud lykkelig, og kælede lidt for hans søde tand. Så kan jeg nu også gøre alle jer Sultne Studerende derude lidt lykkeligere, for det er nemlig samme kage som jeg serverede den sidste dag inde til Skills 2015.


Under Skills fik jeg dog aldrig taget et billede af den færdige kage,  og da jeg ikke havde lyst til at ligge en opskrift ind her på bloggen uden billede, ja så havde jeg faktisk besluttet at det var en af de opskrifter i måtte undvære. Men nu flaskede det sig heldigvis sådan at jeg havde en anledning til at lave den igen, og derfor så kunne jeg jo få knipset nogle billeder her til bloggen.



Det er en kage som er super nem at lave, den smager skønt, og man kan jo vælge om den skal holdes enkel som her hvor jeg er gået efter et "naked cake" look, eller om man skal give den lidt mere gas med pynteriet og smøre den op med cremen og trylle lidt med hvad man har i køkkenet. Lidt som jeg har gjort med halvmåne kagen herunder, som jeg lavede mens jeg trænede til skills.

Krydret gulerodskage med saltet karamelsauce og flødeoste creme - 12 pers:

350 g farin 
4 g æg
300 g mel
2 tsk. bagepulver
1 tsk. kanel
½ tak. muskatnød, revet 
1 g salt
400 g gulerod, fint revet 
50 g valnødder, groft hakket 
25 g hasselnødder, groft hakket 
175 ml oliven olie
800 g flødeost, naturel
400 g smør, blødt
350 g sukker
3 appelsiner, revet skal og saft 

Pisk farin og æg lyst og luftigt.

Bland alle tørvarer, si dem ned i æggesnapsen og vend sammen.

Vend nu gulerødder og nødder i sammen med olie.

Fordel dejen i 3 springforme og bag ved 180 grader i 25-30 min.

Pisk smør, sukker og appelsinskal lyst og luftig til cremen.

Tilsæt osten og appelsinsaften g pisk cremen let og luftig, men pas på hvis du pisker for meget efter osten er tilsat, så bliver cremen tynd.

Når kagen samles kommes halvdelen af fyldet på den nederste bund, drisee med lidt karamelsauce, læg den mellemste bund på, fordel resten af cremen og drisle med karamelsaucen og læg til sidst den øverste bund på som top.

Nu skal kagen ellers bare pyntes som man har lyst til, og deles med en man har kær.






0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...