søndag den 20. juli 2014

RIGELIGT MED SMØR


Her forleden stod den på über nem aftensmad, C havde nemlig lyst til en mørbrad ala Jensen's Bøfhus, og selvfølgelig skulle der også være fritter og whiskey sauce "on the side". Så en Jensjens mørbrad kom ned i kurven sammen med en pose fritter og en flaske købesauce, for ja nogle gange er en købesauce altså bare vejen frem.

Nu skal der jo også tilsættes lidt fløde til sådan en Jensen's sauce, og jeg var så super heldig at finde en halv liter øko fløde til en flad femmer nede i Kvickly's "stop spild af mad" montre, fordi den kun havde en kort holdbarhed, men det betød jo ikke så meget når nu den skulle bruges samme aften.

Efter jeg havde smagt saucen til med fløde, stod jeg lige pludselig med ret meget fløde i overskud, og hvis jeg skal være helt ærlig, så stod jeg faktisk i et kort øjeblik og overvejede om jeg måske skulle smide resten ud... ja I know, I know det var ikke mit fineste øjeblik i køkkenet. Heldigvis kom jeg hurtigt til fornuft igen, og efter vi havde spist aftensmad hoppede jeg ud i køkkenet igen og lavede en omgang hjemmepisket smør af resten af fløden. Og for at det ikke skal være helt løgn, så ente jeg med at få hele tre forskellige slags smør ud af den lille mængde fløde som jeg ikke nænnede at smide ud alligevel. Ja der kan i bare se, nogle gange kan man få noget lækkert ud af selv de mindste mængder mad som man ellers ville have kylet i skraldespanden. Dog skal det siges at hvis I laver smør med kort holdbarhed, som jeg gjorde, så er det bedst hvis i opbevarer den i fryseren, ellers bliver smørret jo også hurtigt dårligt - og så er det jo lige fedt om i havde lavet smør af den billige fløde eller smidt den ud.

Start med at piske fløden til ukendelighed, du ved at du er i mål når det ser nogenlunde sådan her ud 

Nu skal kærnemælken sies fra smørret, og lad vær med at smide kærnemælken ud, den er helt perfekt at bruge når du bager brød.

Et styks smør klar til at blive smagt til.

Se, der er rigeligt med kærnemælk til overs som kan bruges i et godt hjemmebagt brød... og selvfølgelig bagte jeg et lækkert grovbrød med det dagen efter

Man kan nøjes med at smage smørret til med salt, men jeg havde lyst til at lege lidt. Derfor delte jeg smørret i tre og lavede både en rulle med havsalt, en med hvidløg og urter og en med bbq sauce og paprika. Men man kan selvfølgelig smage smørret til med det man bedst kan lide... citronmelisse, dild og citronskal er forøvrigt en perfekt kombination hvis man laver smør som skal bruges til fisk og skaldyr.

Smør:

500 ml fløde
½ dl kærnemælk (kan udelades, men giver smørret en rigtig god smag, og konsistens)
½ tsk. salt

Bland fløden og kærnemælken 

Pisk nu fløden indtil fedtet skiller fra kærnemælken.

Pres så meget af kærnemælken ud af smørret som muligt, og ælt til sidst saltet (og evt. andre smags givere) ind i smørret.

Kom nu smørret i enten en lille ramekin, eller from det til en lille pølse og pak det ind i film og opbevar det på køl indtil det skal bruges 

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...