søndag den 6. juli 2014

JUICY SUMMER


Puha, så blev jeg endelig færdig på den første skoleperiode som ernæringsassistent. Og selvom det var virkelig hårdt med alle de afleveringer vi har haft, ja så kan jeg kun sige at det er gået ret så godt. Jeg fik nemlig både rent 12-taller, og så blev jeg også tilbudt at stille op til skolemesterskabet som skal finde årets deltager til DM i SKILLS (DM for ernæringsassistenter). 

Desværre betød skoleopholdet også at jeg ikke fik så meget tid til bloggen, men nu har jeg jo heldigvis ikke flere afleveringer, så det betyder jo at jeg kan komme til tasterne igen... YAY!!! For selvom jeg ikke har haft tid til at blogge, ja så betyder det skam ikke at jeg har forsømt mit køkken nærmere tværtimod. Så nu har jeg en masse opskrifter liggende, både fra mit eget køkken og fra spændende ting som vi har lavet inde på skolen, som bare tigger og ber' om at blive delt med alle jer Sultne Studerende derude. Derfor får I i dag hele tre opskrifter på på nogle af mine yndlings sommer drikke, og jeg er sikker på at de nok skal kunne køle jer lidt ned her i sommer varmen. 

Bonus: en flaske hjemmelavet saft i en fin cellofan pose og lidt god chokolade, og lige pludselig har man en helt fantastisk værtindegave til sommerens fester 

Hyldeblomstsaft - 2 liter:

45 store klaser hyldeblomster 
2 øko citroner
2 liter rørsukker 
 50 g citronsyre
1½ l vand 

Skyld blomsterklaserne grundigt, lad dem dryppe af og klip det meste af stilke væk.

Skær citronerne i tynde skiver, og bland blomster, citronskiver, sukker, og citronsyrer i en stor gryde.

Bring vandet i kog og hæld det op i gryden.

Lad gryden stå ved stuetemperatur i 2 døgn, og lad den herefter stå køligt i 3 døgn.

Si saften og hæld den på skoldede, atamon skyllede flasker.

Luk flaskerne og opbevar saften koldt.

Når saften skal drikkes fortyndes den med enten vand eller danskvand i forholdet  1:4


Jordbær-rabarber saft, 2-3 flasker:

1 kg jordbær
1 kg rabarber
1 ½ l vand
Saft af 1 citron
7 dl sukker

Rens jordbær og rabarber og skær dem i grove skiver, hvis der bruges frosne bær springes dette skidt naturligvis over.

Kom dernæst frugterne i en stor gryde, hæld vandet ved og bring gryden i kog.

Lad frugterne koge i 15 min. UDEN omrøring (det sørger for at saften ikke bliver grumset)

Si nu saften og hæld den tilbage i gryden*

Tilsæt sukker og citronsaft og lad saften koge i 5 min. - husk at skumme den af.

Hæld nu den færdige saft i skoldede atamon skyllede flasker

Når saften skal drikkes, så fortyndes den lige som hyldeblomstsaften med enten vand eller danskvand i forholdet  1:4

Et godt tip: gem frugten du har lavet saft af, og brug den til at lave marmelade af. Tilsæt blot lidt dukker og melatin og kog frugten op til de har næsten samme konsistens som en kompot, det sikre at man for al saft og kraft ud af frugten. Se hvis det ikke er en ægte stop spild af mad opskrift, ja så ved jeg da snart ikke hvad er.

Iste med hindbær og grønte - lidt over 2 liter:

2 liter vand
5 - 6 poser med grønte
500 g hindbær, jeg brugte frosne 
125 g sukker
250 ml vand
1 citron.

Kog de 2 liter vand op, kom treposerne i og lad dem trække i 6 min.

Kog dernæst hindbær, sukker, og det resterende vand op, og lad det simre indtil bærrene er helt kogt ud.

Fjern tebrevene, hæld hindbær siruppen ned til teen  og lad nu teen køle helt ned.

Nu skal isteen bare sies, men husk ikke at presse for meget af pulpen igennem sien - det gør isteen grumset at se på.

Smag isteen til med citronsaft og server i et højt glas sammen med isterninger, en skiver citron og evt. friske hindbær.

2 kommentarer:

  1. Ej, du skal da ikke skylle hyldeblomsterne, når du laver saft :O Så mister du rigtig meget smag. Ryst dem fri for dyr, hvis der er nogen, så er det fint :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet, men den her metode fungerer for mig, og der er skam massere af smag i saften. Før har jeg prøvet at ryste blomsterne i stedet for at skylle dem, men det fik simpelthen bare min saft til at gære. Så nu holder jeg mig altid til at skylle dem da det ikke giver samme problem :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...