fredag den 2. januar 2015

DON'T CRY FOR ME ARGENTINA

Et styks solskinstallerken på en trist og grå vinteraften 





















Det kan ikke benægtes at det  både er en kold og mørk tid vi lever i pt, og hvis din daglig dag ser ud lige som min, ja så er det jo ligefør at man nu om dage aldrig får solen at se. Jeg mener jeg tager afsted kl 6 om morgnen og er først hjemme kl. ca. 16 og eftermiddagen, så jeg må indrømme at jeg så småt er ved at savne sollyset en lille smugle. 

Jeg ved godt at det ikke er helt det samme, men nå nu jeg ikke kan få solen helt lige så meget at se i disse måneder, ja så må jeg jo tage sagen i egen hånd, og i det mindste sørge for at vi her hjemme kan få noget at spise som kan minde os lidt og sol og sommer. Derfor stod menuen fornyligt på en rigt solskinstallerken med grillede kartofler, en frisk rødkålssalat og stegte kyllingebryster med seranoskinke. Men det der virkelig fik tallerkenen til at smage af sol og sommer var den friske grønne argentinske chimichurri sauce som vi fik til.

Så hvis der skulle sidde nogle Sultne Studerende derude som også savner sollyset her i den mørke tid, så skal i da lige have opskriften på kuren som er fuld af både en masse urter, citrusfrugter og hvidløg, alt samen ting som nok skal kunne få alle os Sultne Studerende igennem den mørke tid med et glimt i øjet, og så er den også et virkeligt lækkert tilbehør som bare passer til næsten alt. Altså jeg snakker god til fisk, god som marinade til en lun kartoffelsalat, god til svin, okse eller som her til nogle stegte kyllinge bryster.

Chimichurri sauce 4 pers:

3 spsk. frisk koriander
1 spsk. frisk persille
1 spsk.frisk oregano
Saft og skal fra ½ appelsin
½ tsk. jalapeño, finthakket 
Saft og skal fra 1 lime
1 - 2 fed hvidløg
½ skalotteløg
2 tsk. rødvinseddike 
25 ml. oliven olie
Salt

Blend alle ingredienserne til en homogen masse, smag saucen til og stil den herefter på køl til den skal bruges   

Frisk rødkålssalat med feta og lime vinaigrette 

1/8 spidskål, fint snittet 
1/8 rødkål, fint snittet 
10 radisser, i tynde skiver
1 gulerod, i tynde skiver
1 lille håndfuld mynte, groft hakket
2 tomater, i tern
1 håndfuld ærter*
50 g feta, smuldret
Dressing:
Saft og skal fra 1 lime
50 ml oliven olie
1 tsk. dijon sennep

Vend alle grøntsagerne sammen og stil dem stil side.
Pisk dernæst limesaften sammen med oliven olie og sennep og vend dressingen ned i grøntsagerne 
Top til sidst salaten med fetaen 

Grillede kartofler og kyllingebryster i serano kinke 4 pers:

500 g kartofler, halverede
4 kyllingebryster, helst med skind
Salt
Peber
8 skiver seranoskinke

Kom kartoflerne på en rygende varm grillpande indtil de får grillmærker.

Herefter fjernes de fra panden, krydres med salt og peber og steges færdige i ovnen ved 180°C i ca. 30- 45 min. eller indtil de er møre

I mens kartoflerne er i ovnen krydres kyllingebrystet med salt og peber og brunes med skindsiden nedad i en varm pande, herefter vikles der 2 skiver serano skinke rundt om brysterne og de steges færdigt i ovnen ved 180°C sammen med kartoflerne i ca. 20 min eller indtil de er gennemstegte

Lad kyllingen hvile i min. 10 min. under et dække, skær den i diagonale skiver og anret oven på chimichurri saucen med salat og kartofler ved siden af.



**Jeg brugte frosne ærter, de skal bare lige koges op før de smides i salaten 

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...