onsdag den 31. december 2014

GODT NYTÅR

Yes, yes den er god nok, billedet her er fra sidste år

Nu er der ikke længe til at vi skal til at skyde det nye år ind, og skulle vi  ikke tage og gøre det med maner? Her hjemme plejer det at være totalt lækker luksus med en hjemmelavet kransekage, for det er unægteligt med til at gøre årets sidste aften endnu mere festlig. Og så smager en hjemmelavet kransekage selvfølgelig meget bedre end dem man køber færdiglavet. Bare spørg C, sidste år var jeg nemlig nødt til at lave ikke mindre end to kransekager til fire mennesker, for på mystisk vis forsvandt der en del ringe til den første kranskage jeg havde lavet, men hey det betyder jo bare at opskriften var blevet godkendt. Men jeg må dog indrømme at den anden kransekage som jeg fik lavet blev gemt væk så min mand ikke kunne finde den, jeg mener der skulle jo helst være lidt til klokken slog 12. Men nu vil jeg slutte af med at ønske alle jer Sultne studerende derude et rigtig GODT NYTÅR!
Jeg håber vi ses igen i 2015

Kransekagetop 1 stk:

500 g marcipan
200 g sukker
40 g æggehvide 

Marcipan og sukker æltes sammen, klares nemmest i en røremaskine 

Tilsæt nu æggehviden lidt efter lidt 

Start nu med at rulle dejen til en pølse på 45 cm.

Marker nu dejen med en kniv efter 1,5 cm 4,5 cm 8 cm 12,5 cm 18 cm 24 cm 30 cm og 37,5 cm

Skær nu dejen over ved markeringerne, ser skulle gerne være en portion dej til en top og 8 ringe 

Toppen rulles til en kugle og trykkes lidt flad, 1. ring rulles til en stang på 10 cm, 2. ring rulles til en stang på 13 cm, 3. ring rulles til en stang på 16 cm, 4. ring rulles til en stang på 19 cm, 5. ring rulles til en stang på 21 cm, 6. ring rulles til en stang 23 cm, 7. ring rulles til en stang på 25 cm, 8. ring rulles til en stang på 27 cm.

Tryk alle stængerne trekantede og rejs dem som en ring på en bageplade 

Bag dem ved 175 grader i 10 - 15 min. eller indtil de er gyldne

Sprøjte glasur

250 g flormelis
50 g æggehvide, ca. 1 bæger 

Rør flormelis og æg sammen til en tyk og sej glasur og sprøjt den over ringene på din kransekage

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...