lørdag den 25. april 2015

ANDESALAT MED SMAG AF THAILAND


Efter alle de tunge gryderetter der har floreret her på bloggen det seneste stykke tid tænkte jeg at det måtte være tid til at få en let og frisk salat på menuen, men med to sultne herrer i huset vidste jeg at det bestemt ikke ville være nok kun at stille an med nogle små tøsede spæde salat blade.

Så for at stille min lyst til en let aftensmad, og undgå at mændene skulle gå sultne i seng, fik jeg intet mindre enden genistreg. En genistreg som bestod i at lave en let og krydret thai inspireret andesalat som tilgodeså mit ønske om en let aftensmad, og servere denne salat over nogle dampende ris som gav mændene nok fylde til at mætte dem.

Det lyder måske lidt sært at spise en salat over en skål ris, men den røde karrydressinng som jeg havde vendt i salaten sammen med andekødet bandt simpelthen hele retten så godt sammen at den gik op i en højere smagsenhed.

Salaten ente med at smage super godt, og surprise, surprise, alle tre Sultne Studerende i vores lille hjem gik både mætte og tilfredse i seng efter en portion af den her salat.

Thai inspireret andesalat - 2 pers:

2 kopper kogte ris.

1 andebryst
salat
peber
6 lycheer, skåret i små stykker
½ granatæble
3 forårsløg, fint snittet 
½ udkernet agurk, i skiver
2 håndfulde salat mix
½ rød chili, i tynde skiver

Dressing:
1 dl. kokosmælk
1½ spks. rødkarry pasta 
4 spks. fishsauce
2 - 3 spsk. limesaft.

Skær skindet af brystet og skær det i ½ cm. brede strimler

Krydr kødet med salt og peber og stil det til side.

Steg nu skindet på en varm pande så fedtet smelter fra, og lad skindet stege videre i nogle minutter til det begynder at blive sprødt.

Når skindet er sprødt stilles det til side, og kødet brunes ved høj varme i ca. 1 min. efter 1 min. skrues der ned til middel varme og køddet steges videre i ca. 6 min. eller til det er gennemstegt.
  
Skær nu brystet i tynde skiver og vend det sammen med resten af ingredienserne.

Pisk dernæst dressingen sammen og vend den i salaten.

Fordel nu de kogte ris på et fad, top med salaten og drys til sidst det sprøde skind over.


1 kommentarer:

  1. Nøøøj den ser lækker ud!!
    Den må prøves en dag :-D

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...