torsdag den 16. april 2015

KALKUNGRYDE MED KOKOS

Vi er ret store fans af gryderetter herhjemme, uanset om der er svin, okse, kalkun eller kylling på menuen. Så længe der er godt med smagfuld sauce og møre stykker kød, ja så er det altså bare i vinkel. Nu ved jeg jo godt at vi er ved at gå de lysere tider i møde, og derfor er der jo også nogle som mener at gryderet sæsonen er ved at være passé. Men når man bor sammen med en mand som C, ja så er hele året altså gryderet sæson, for den mand han ved altså bare intet bedre end at sidde med en skålfuld ris overhældt med en rigelige mængder gryderet... og hvis jeg virkelig har flottet mig, så serveres der naturligvis også små 80'er miniflutes til. 

Men i sidste uge kom jeg altså til at købe mig et kalkunbryst, og jeg skal hilse og sige at sådan en fætter bestemt ikke er lille, men det var et godt tilbud, så naturligvis røg den i kurven. Jeg havde nemlig besluttede mig for at trylle den om til hele to forskellige gryderetter, for så havde vi jo mad til nogle dage. Jeg lavede begge retter samtidig, og jeg havde faktisk tænkt at vi skulle have den ene gryderet om mandagen, og den anden gryderet om tirsdagen hvilket ville give i hvert fald den ene lov til at trække til dagen efter. Men der endte faktisk med at være så meget i gryderne at jeg ud over at have mad til mandag-tirsdag, også kunne smide en pose af hver gryderet i fryseren til en anden god gang hvor der er run på i hverdagen.... BONUS!!!

For lige når det gælder gryderetter, ja så har de fleste nok hørt mor eller mormor snakke om at de bliver bedre af at stå til dagen efter. og der er altså noget om snakken. For når sådan en gryde fuld af diverse herlighedder for lov til at stå og trække, ja så er det faktisk som om at alle de smage man har tilsat bliver forstærket på skønneste vis, og det betyder at man ender man med at stå med en gryde hvor der er skruet max op for smagen, men hvor man måske har arbejdet med den i max. 15 min. 

Den ene gryderet var på bestilling fra herren i huset, som mente at det var lang tid siden at vi havde fået "ondt i maven mad", den anden er en af mine yndlings gryderetter, som jeg aldrig har fået smidt på bloggen. For lets face it, en gryderet tager sig jo ikke just pæn ud på billeder, men nu for i altså opskriften på den alligevel, for damn den er nu altså bare god.

Kalkungryde med kokos  5 - 6 pers:

1 spsk. olie
3 tsk. karry
1 kalkunbryst, ca. 900 g
2 løg, skåret i skiver
1 stykke ingefær på ca.3 cm, fint revet
4 fed hvidløg, fint revet 
1 tsk. sriracha chili sauce
2 dl ketjap manis
1 lille dåse ananas i tern
400 ml kokosmlk
50 g kokosmel, ristet 
1 pose wokmix

Svits karryen i olien, og svits derefter køddet i karryen

Kom nu løg, ingefær, hvidløg og chili sauce i og steg indtil løgene begynder at blive klarer.

Nu er det tid til at komme ketjap manis i sammen med ananas, ananas saft og kokosmælk, og så skal retten ellers bare stå og simre i små 30 min.

Til sidst vendes grøntsager og kokosmelet i og varmes igennem, og så skal retten ellers bare serveres over ris.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...