søndag den 12. juli 2015

BROWNIES MED LAVT GI


I fredags flashede jeg overstående billede på Instagram af denne uges fredags guf, det ligner en helt almindelig syndig brownie som er "fudgy" på den helt rigtige måde, men virkeligheder er faktisk en ganske anden. For lige præcis denne brownie er nemlig lavet på sorte bønner og havregryn, og den har ikke set skyggen af hverken rå mængder smør eller sukker, så den kan faktisk  spises med god samvittighed. 

Ja jeg ved godt hvad I tænker "hvorfor lave en sundere brownie istedet for de almindelige brownies som er både bløde, fudgy og rige på smagen af mørk chokolade" Men hvad nu hvis jeg fortalte jer at den her sundere brownie ER  alle de ting og mere til.

Det lyder måske for godt til at være sandt, men i det her tilfælde er den god nok, for selvom de her brownies score højere på sundheds faktoren end de almindelige, så smager de heldigvis IKKE af "sunde brownies"... Ja I ved jo også godt at i de fleste tilfælde med sundere alternativer, så smager de bare ikke rigtig.

Men når jeg kalder den her opskrift for en brownie, så er det selvfølgelig fordi at den smager af brownie, og ikke et eller andet sundt pap substitut. Skulle i mod forventning bo sammen med en skeptikker, så er tricket til at få de her brownies til at glide ned ret simpelt. Man servere simpelthen brownien først, og bagefter fortæller man hvad den hemmelige ingrediens er, så finder selv den mest hårdkogte skeptiker ud af at de ikke er så ringe endda, og jeg garanterer næsten at de ikke ville kunne gætte at det var noget så uskyldigt som sorte bønner.

De her brownies er i hvert fald blevet godkendt herhjemme, og de kan bestemt godt alternativ hvis man som jeg er glukose sensitiv, og godt vil nyde livet lidt uden for store udsving i bloodsukkeret . Selv C var tilfreds med de sundere brownies, og den eneste klage jeg fik var faktisk at de mættede lidt for godt, for så var der jo næsten ikke plads til to stykker.



Brownies med sorte bønner - ca. 12 stk:

2 dåser sorte bønner, drænet og skyllet under koldt vand
4 spsk. kakao pulver
80 g havregryn
½ tsk. salt 
4 æg
80 g raps olie
4 tsk. vaniljesukker
1 tsk. bagepulver
evt. 100 g mørk chokolade, groft hakket

Forvarm ovnen til 175 grader.

Kom alle ingredienserne (undtagen den groft hakkede chokolade, hvis det bruges) i en food processor.

Blend det hele sammen til en blød og glat dej.

Vend nu chokoladen i dejen og hæld den i et smurt ildfast fad.

Bag nu brownies ned i ca. 15-20 min.

Lad dem køle af i min. 10 min. før du prøver at skære i dem, hvis de stadig er lidt til den underbagte side, så smid dem på køl natten over og vupti, så sætter de sig på magisk vis.



3 kommentarer:

  1. Har aldrig tænkt over at man kunne bruge sort bønner i brownie, men det ser jo vildt lækkert ud! - det er virkelig en skøn blog du har, med masser af lækker inspiration. Følger nu med på bloglovin :)

    //www.neronoir.dk

    SvarSlet
  2. 1000 tak Nadia, ja man må jo være kreativ når man ikke længere kan tåle mad med for højt glykæmisk indeks, og tak for de søde ord, er glad for at du kan lide bloggen

    SvarSlet
  3. Det har jeg også tit lavet - det er en vinder!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...