søndag den 26. juli 2015

CORDON BLEU 2,0


Klassisk kan man bestemt ikke kalde de her raviolier, men nogle gange så får man bare sådan en helt igennem crazy idé som bare skal afprøves. 

For det meste ender sådanne køkkeneksperimenter ikke altid lige heldigt, og mange af dem er af så underlig en blanding af ingredienser, at de aldrig bør se dagens lys igen. Men heldigvis sker det af og til at man ender med at stå tilbage med intet mindre end et lille kulinarisk mirakel.


z
Disse raviolier høre heldigvis til sidstnævnte kategori, og selvom de lige kræver at man smører ærmerne op og giver sig i kast med at lave egen pasta dej (jeg lover at det faktisk er nemmere end man skulle tro), ja så er de bestemt al besværret værd, for hold da helt magle hvor gør de her små basser én glad i maven når man har spist sådan en lille portion til aftensmad. 

Når det så er sagt, så er jeg nok alligevel nødt til at understrege at raviolierne på ingen måde GI venlige. Men nu så opskriften også dagens lys første gang sidst jeg var på et skoleforløb... altså små 4 måneder siden, og længe før eg fandt ud af at jeg var glukose sensitiv. Så selvom jeg ikke helt har knækket koden til at lave hjemmelavet fuldkorns pastadej endnu (hvilket betyder at der er lange udsigter til at jeg kan få de her guldklumper igen), så tænkte jeg at alle jer Sultne Studerende da ikke skulle snydes får en helt igennem sublim opskrift som smager af det sødeste fransk-italienske ægteskab.


Kylling cordon bleu ravioli - 4 pers:

150 g tipo 00 mel 
2 æg

Fyld:
250 g hakket kylling
1 tsk. salt
½ tsk. peber
1 æg
23 g rasp
½ tsk. oregano
1 tsk. persille, fint hakket 
½ fed hvidløg, fint revet 
40 g emmentaler, skåret i tern
88 g serano skinke, sprød stegt.

Kom melet på bordet, lav en lille fordybning i midten og slå æggene ud heri.

Pisk æggene let sammen og bland dem med melet lidt ad gangen.

Når æg og mel er næsten sammenhængende æltes dejen sammen til den er blød, glat og smidig.

Pak nu dejen godt ind i film og lad den hvile i 30 min. på mens resten gøres klar.

Mens dejen hviler laves fyldet ved at blande kylling med salt, peber, æg, oregano, persille, hvidløg  og rasp.

Når man har en sammenhængende fars steges der en lille prøve delle for at tjekke krydringen.

Drys nu lidt mel på bordet og rul dejen meget tyndt ud, dejen skal være så tynd at man kan se sin hånd bag ved den.

Skær nu dejen i rektangulære stykker, kom farsen i en sprøjtepose og sprøjt den på den nederste del af dejen. farsen skal være ca. på størrelse med en tsk. og der skal være 3 - 4 cm mellem hver klat.

Placer nu en osteterning og lidt sprødstegt skinke oven i hver fars klat.

Pensel dejens kanter rundt om farsen med vand og fold den æverste del af dejen over farsen og pres de to sider godt sammen og fjern alle luftbobler.

Skær nu mellem hver forhøjning, evt. med en lille udstikker.

Kog raviolierne i saltet vand i 5 min. til de kan flyde og vend dem i en god krydret tomatsauce du kan lave en selv, eller købe en god tomatsauce...jeg dømmer ikke.

Server evt, med lidt rucola vendt i olivenolie og citronsaft og top med lidt ekstra ost og skinke

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...