torsdag den 10. september 2015

GOODIES FRA GLEMMEBOGEN


Der er ikke noget der er så skidt at det ikke er godt for noget, sådan lyder det gamle mundheld, og det må der være noget om. For hvis ikke min bil skulle på værksted i gårmorges, ja så ville de her cookies nok have endt deres dage dybt begravet i glemme bogen. For mens mekanikeren passede godt på min lille panda, besluttede jeg mig for at gå over i Næstved Storcenter og vente de små to timer som han skulle bruge på at gøre bilen i tip-top stand. Naturligvis havde jeg forberedt mig lidt hjemmefra og havde min computer med i tasken, for så kunne jeg om ikke andet holde mig selv lidt beskæftiget mens jeg ventede.

En flot lyserød dej som er intet mindre end en prinsesse værdig

Jeg satte mig i en sofa på Starbucks hvor jeg havde købt en alt for overpriced juice, og så var der ellers ikke andet for end at vente. Men jeg havde da heldigvis nok at lave på min computer, for som enhver anden madblogger er min computer fuld af forskellige madbilleder, og den trængte mildest talt til lidt af en oprydning. Blandt de mange billeder af forskellige retter som endnu ikke har nået bloggen fandt jeg så de her cookies med hvid chokolade og hindbær, to af mine absolutte yndlings smage. Opringdeligt så de her cookies dagens lys engang i maj, kort før jeg fandt ud af at jeg var glukose sensitiv, men de endte desværre i glemmebogen efter jeg ændre kost da jeg blev lidt for fokuseret på mine nye kostvaner. Men bare fordi jeg ikke længere kan spise de her cookies, så skal alle jer Sultne Studerende da ikke snydes for dem... eller i skal i hvert fald ikke snydes for dem længere.

En god kop te er og nogle nybagte cookies er det perfekte makkerpar her sidst på eftermiddagen når den søde tand kræver lidt opmærksomhed
De er baseret på min opskrift med american cookies, som faktisk er C's favorit cookie, men for at prøve noget nyt fik de et mere feminint touch i form af mine yndligs smage: hindbær og hvid chokolade... hmmm jeg må se om ikke jeg snart kan kreere noget lignede inden for den nærmeste fremtid som jeg faktisk kan tåle, for de her var nu altså bare nogle helt igennem fantastiske cookies

Cookies med hvid chokolade og hindbær: 

225 g smør
300 g lys muscovado sukker 
1 tsk. salt
2 æg
kornene fra 1 vanilje stang
375 g mel
1 tsk. natron
½ tsk. bagepulver
200 g hvid chokolade
200 g hindbær, jeg brugte frosne 

Kom smør, sukker og salt i en stor skål og pisk det sammen til en blød, lys og sammenhængende masse.

Tilsæt æg (et ad gangen) og vanilje og pisk det godt samme.

I en anden skål blandes mel, natron og bagepulver.

Kom de tørre ingredienser ned til de våde og bland indtil dejen er lige nøjagtig blandet sammen.

Hak nu chokoladen, jeg plejer at hakke noget fint og andet lidt grovere så det bliver godt fordelt i dejen samtidig med at man af og til finder en stor lækker chokolade klump

Tilsæt chokolade og hindbær, ælt det godt ind i dejen og form den til nogle stor kugler, ca. på størrelse med en lille golfbold

Pres kuglerne flade og kom dem derefter i fryseren i min 30 – 40 min*

Mens cookiesne er i fryseren varmes ovnen op til 140 grader.

Når ovnen er varm kan man bage en pladefuld af de frosne cookies i 10 – 15 min eller indtil de begynder at blive gyldne i kanten. Det er vigtig at de ikke får for meget da de helst skal være chewy i midten og ikke sprøde så er de nemlig bedst.

Når de kommer ud er de dog meget bløde, så lad dem køle af lidt på pladen før de flyttes hen på en rist for at køle helt af så ikke de falder fra hinanden

* Nok det bedste tip jeg har fået når det gælder cookies, når man bager dem direkte ud af fryseren bevarer de deres chewyness selv dage efter de er blevet bagt. Denne chewyness betyder også at de ville være helt perfekte som is-sandwiches ala Ben & Jerrys' wich (to cookies med is imellem)

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...