mandag den 12. september 2011

DA CRÈME BRUÉEN MØDTE BUDDINGEN

I dag skule der lige eksperimenteres lidt i køkkenet, og denne gang var det den franske dessert crème brulée der stod for skud, godt nok havde jeg ikke lige nogle past. æggeblommer ligende til at lave den æggecreme som desserten i sin oprindelige form består af, så jeg besluttede mig for at prøve at lave den af budding.

Mit lille crème brulée sæt blev lige fundet frem i dagens anledning, og der blev også lige købt lidt gas så jeg kunne få afprøvet min lille brænder for første gang (selvom sættet med 4 ramekiner og en brænder er købt i Fakta for billige penge, ja så virkede det nu meget godt )

Buddingen efter den har været på køl (Ja der er desværre ikke et billede at det færdige produkt... de blev simpelt hen spist for hurtigt)


Crème brulée (buddinge style):

½ pk. vanilje budding*
6 dl mælk
50 g sukker(ekstra sukker til at karamelliserer)

Jeg rørte ½ pakke buddingepulver sammen med 50 g sukker

Herefter rørte jeg pulveret sammen med 1 dl mælk og sætte det til siden.

5 dl mælk blev herefter varmet op i en gryde til det nåede kogepunktet.

Nu piskes pulverblandingen i og buddingen mens den langsomt koges op i ca. 1 minuts tid.

Hæld buddingen i 4 ramekiner og stil dem på køl indtil de har sat sig.

Når buddingen er kold drysses de 4 overflader med sukker (ca. 1 tsk. på hver)

Nu kommer vi til det sjove, brænderen skal frem og overfladerne karameliseres**



*Jeg lavede kun en halv portion da dette jo kun var et eksperiment

**Man kan også godtsætte dem i ovnen ved høj varme hvis man ikke lige har en brænder - men kig til dem hele tiden sukkeret brænder meget nemt på

4 kommentarer:

  1. Hej Stine,

    Budding er bare super! (Jeg kører buddingtema på min blog for tiden.) Og det er en rigtig god idé at bruge det som basis for en creme brûlée, når man er en lækkersulten studerende. :-)

    Budding som statsminister!

    Lise

    SvarSlet
  2. Hej Stine,

    Budding er bare super! (Jeg kører buddingtema på min blog for tiden.) Og det er en rigtig god idé at bruge det som basis for en creme brûlée, når man er en lækkersulten studerende. :-)

    Budding som statsminister!

    Lise

    SvarSlet
  3. Hey

    Superfedt! Kender du www.budding.dk?

    SvarSlet
  4. hehe ja det er jo med at finde de små hurtige smutveje så der både kan blive plads til lektielæsning og kulinariske udfoldelser :D

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...