tirsdag den 27. september 2011

FLÆSKESTEGSHYGGE MED KÆRESTEN


Ja så her er der endnu engang et forsinket indlæg, denne gang er det fra  fredagens aftensmad hvor den stod på flæskesteg med alt hvad der dertil hører, og ja for jer der enten ikke synes at tiden er til det, eller bare ikke har turde give jer i kast med en flæskestegs middag, så kan jeg kun sige at det faktisk er pænt nemt når det kommer til stykket, selv om det jo nok er ret tidskrevende. Alt i alt vil jeg skyde på at det fra man begynder i køkkenet til maden står på bordet vil tage små 2 - 3 timer, men for det meste passer maden jo bare sig selv.

Flæskesteg:

1 steg, sværen ridset
Salt
Peber
½ - 1 liter vand

Forvarm ovnen til 250 grader*.

Kom stegen i et ildfast fad og drys peber over den.

Gnid derefter godt med salt ind i sværen, og stil stegen i ovnen.

Efter 15 min. skrues varmen ned til 200 grader og der hældes vand ned i fadetHerefter skal stegen bare passe sig selv i ca. 2 - 2½ time.

Men kig lige til den af og til, den må ikke stege tør + den sky der er tilovers skal bruges til at lave sovs


Flæskestegs sovs:

Stegesky fra flæskestegen
2 ½ spsk. mel
Kulør

Hæld skyen fra stegen over i en gryde, og drys melet over.

Når melet er sunket til bunds kan man evt. fjerne lidt af det overskydende fedt (ellers skiller sovsen meget nemt)

Nu skal sovsen ellers bare koges op under omrøring og så kan man justerer både farve og konsistens** efter smag

Rødkålsalat:


3 - 4 appelsiner, fileteret
1 - 2 store håndfulde nødder
1/4 rødkålshoved, fint snittet

Alle ingredienserne røres sammen og stilles på køl i min 10 min.

(Er ikke selv den store fan af det traditionelle kogte rødkål, men den her friske salat er et ret godt alternativ og så er det bare lidt lækkert med et lille friskt pust ved siden af en ellers så tung ret som flæskesteg)


* Ja jeg ved godt at det lyder som om det er meget, men tror mig når jeg siger at det er en sikker vej til sprød svær

**Hvis sovsen er for tynd kan man altid lave en jævning af mel og vand

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...