søndag den 7. september 2014

DEN STORE BAGE BOG 5

Sponsoreret indlæg


Det kommer vel næppe som nogen hemmelighed at jeg virkelig elsker kogebøger, og da jeg blev spurgt om jeg havde lyst til at teste Amo's nyeste bagebog, ja så var jeg selvfølgelig ikke sen til at svarer ja tak. Jeg har egentligt haft bogen liggende et godt stykke tid, og indlægget her har da også næsten bare ligget klar til at blive smidt ud på bloggen rimelig længe. Men hvorfor har jeg så ikke bare udgivet det spørger i nok? Jo ser i jeg har været travlt optaget med at forberede mig til skolemesterskabet på Slagteriskolen i Roskilde, hvor en heldig ernæringsassistent elev kunne vinde en billet til DM i Skills i Bella Centeret til januar... og ved i hvad, jeg gik sørme hen og blev nummer et, er det ikke bare for vildt!!!


Nu har adrenalin rusen så småt lagt sig igen, og det er da også ved at blive hverdag herhjemme igen, så nu skal alle jer Sultne Studerende da ikke snydes for det her indlæg meget længere.

Den nye bagebog fra AMO handler om noget så dejligt som godt hjemmebagt brød, det er den danske bagetradition som er i fokus, og mantra'et i den her bog er at alle sagtens kan bage et godt brød hvis de vil. Ligesom de andre bøger i serien, så er den her bog også fuld af tips og tricks, faktaviden og selvfølgelig også nogle gode opskrifter. 
I bogen kan man finde opskrifter på glutenfrie brød, nordiske brød, brød bagt på rug, snacks, brød fra kendte kokke og meget meget mere, så mon ikke der er noget for en hver brødelskende smag.


Noget som jeg er blevet ret hooked på siden jeg fik bogen er køleskabsdejen, det går simpelthen ud på at man laver en grunddej som man stiller i køleskabet til man den skal bruges. Det tager ingen tid at smække sammen, og man har man en dej stående, ja så kan man også have lækkert nybagt brød på bordet til hver en tid. Grunddejen kan holde sig i 14 dage i køleskabet, så hvis man laver den i weekenden, ja så har man frisk brød klar til hele ugen, og hvem ville ikke elske det?

Sidst men ikke mindst, så kan man lave lige præcis den slags brød som man har lyst til. Der er jo ingen regler i køkkenet, så prøv f.eks. at ælte lidt revet rødbede eller spinat ind i dejen til nogle farverige boller til madpakken, brug dejen til nogle super speedy pølsehorn eller pizzabolle/ snegle, form dejen til et flûte, og skær nogle lommer i flûtet og fyld det med lidt hvidløgs smør, og vupti så er der lækkert nybagt hvidløgs brød til maden, rul dejen ud og brug den til hjemmelavet pizza... ja der er jo uanede muligheder når der står en dej klar til at bruge inde i køleskabet.

Klar, parat, bag... med et arsenal af dej i køleskabet kan man altid få nemt og lækkert brød på bordet.


Køleskabsdej ca. 6 liter:

1,1 kg hvedemel
8 dl lunkent vand
50 g gær
25 g salt

Kom vandet i en beholder hvor der kan være 6 liter (helts en hvor der er et låg til) sammen med gær og salt, og rør det sammen.

Kom melet i og rør dejen sammen til den er ensartet og klumpfri.

Du skal IKKE ælte dejen, det er meningen at den skal være lidt fugtig.

Lad dejen hæve i 2 timer på køkkenbordet, og stil den derefter i køleskabet til den skal bruges (lad låget på beholderen være let åbent de første par dage.

Bagning:
 Træk et stykke dej op ad beholderen med melede hænder, og klip/ skær stykket af.

Form dejen forsigtigt til brød eller boller og lad dem hvile i 30 min.

Forvarm ovnen til 250 grader, og skru ned til 220 grader når bollerne/ brødet er sat ind.

Bag bollerne/ brødet i 30-35 min. til det er gyldent og lyder  hult når der bankes på bunden af det.


0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...