søndag den 7. december 2014

CHURROS


Yum, yum, yum churros, eller spanskrør som de fleste nok kender dem. Jeg er fuldstændigt pjattet med churros, og det er stort set umuligt for mig ikke at købe et kræmmerhus fuld af lune churros når jeg er i Tiovoli. Men nu har jeg endelig fundet ud af hvor nemt det er at lave dem selv, så nu behøver jeg ikke rejse det halve af landet rundt for at sætte tænderne i de her sprøde og søde lækkerbiksner (det har min pengepung nok et eller andet sted også meget godt af)
De smager helt fantastisk, og hvis i er lige så store fans af churros som mig, så lov mig at i forsøder juletiden lidt med en portion af de her sprøde og stang lækre stænger


Basis ingredienserne til churros, når først man har dem på plads kan man lege med forkellige smagsgivere, jeg brugte kornene af en vaniljestang, men man kan bruge lige præcis det man har lyst til f.eks. citron, appelsin eller måske endda lakrids

Vand, sukker, vanilje, salt og vand smeltes sammen i en gryde...

... herefter tilsættes melet som bages lidt af i gryden (lidt ligesom når man skal lave en opbagt sauce eller vandbakkelser)...

... til sidst røres ægene i lidt ad gangen til man har en blød og glat churro dej.

Kom nu dejen i en sprøjtepose med en stjernetyl og sprøjt churrosne direkte ned i varm olie, man kan med fordel bruge en saks til at klippe den udspøjtede dej over med.

Nu skal churrosne bare steges gyldne (de skal nok vendes undervejs så det bliver stegt ens på begge sider)  og så er de ellers klar til at spise 
Mums for en lækker julekage siger jeg bare

Churros:

4 dl vand
65 g sukker
½ tsk. salt
Kornene af 1 vaniljestang
120 g smør
250 g hvedemel
2 - 3 æg
Olie til kogning

Kom vand, sukker, salt, vaniljekorn og smør i en gryde og smelt det ved svag- middel varme.

Tilsæt nu melet under kraftig omrøring og bag det let af.

Herefter fjernes gryden fra varmen og æggene røres ind i dejen et ad gangen.

Når dejen er rørt glat og blød kommes den i en sprøjtepos med en stjernetyl og stilles til side mens olien varmes op i en dyb pande.

Når olien er varm* sprøjtes churrosne direkte ned i den varme olie og så skal de ellers bare stege indtil de er gyldne, vend den halvvejs og kog dem på den anden side så de bliver gyldne og sprøde over det hele.

Når churrosne er færdige ligges de på lidt fedtsugende papir og så er de eller klar til at spise.

Nu kan man lege Tivoli hjemme i køkkenet og lege lidt med forskelige toppings som sukker, kanelsukker, syltetøj, is, chokolade sauce eller selvfølgelig karamelsaucen fra i går.


*Dette kan tjekkes ved enten at komme en lille klat dej i olien, når det begynder at syde omkring dejen og den begynder at flyde er olien klar til brug

1 kommentarer:

  1. tusind tak for de fine ord, og nu mp jeg simpelthen lige ind og kigge lidt på din blog :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...