lørdag den 13. december 2014

LUCIA DAG UDEN BRANDFARE


I dag er det jo som bekendt Lucia dag, og siden det i dag er lørdag, så rendte der sikkert en masse børn rundt med lys og gran i håret i går rundt om i de danske skoler... eller det gjorde man da i hvert fald den gang eg var barn. I dag er det ved at være længe siden at jeg gik i skole, og det med at rende rundt med gran og lys i håret finder jeg altså ikke super spændende mere. Alligevel synes jeg da at man skal fejre Lucia dage lidt, og hvis man spørger mig, ja så har svenskerne altså fat i den lange ende. For over på den anden side af Øresund fejres dagen med lækre ny bagte boller, lussebullar, lussekatter, safranbullar, luciabrød, luciaboller... ja kært barn har mange navne, hvad I vil kalde den bestemmer i helt selv, men i dag skal i da i hvert fald have opskriften på de her små søde safrangule boller, så nu kan i fejre Lucia dagen helt uden fare for at sætte ild i håret. 

Lucia boller ca. 16 stk:

50 g smør, smeltet 
½ l mælk
25 g gær
75 g fromage frais 
½ g safran 
60 g sukker 
1 knsp. salt 
475 g hvedemel 
Pynt: rosiner 
Bland mælk og smør sammen, og rør gæren ud heri.

Tilsæt fromage frais, safran, sukker, salt og mel og ælt dejen godt sammen... som så meget anden brød er 10 min. æltning en god tommelfingerregel.

Lad dejen hæve i ca. 30 min.

Del nu dejen i 16 stykker og tril hvert stykke dej til fingertykke pølser, og form det enten til S'er eller andre klassiske luciabrøds forme (som dem på billedet)

Løg luciabrødne på plader med bagepapir, pynt dem med rosiner i enderne og lad bollerne efterhæve i ca. 30 min.

Pensel med æg og bag bollerne ved 225 grader i ca. 5-6 min. eller til de er gyldne 

Bollerne er allerbedst når de stadig er lune og har fået lidt smør på, og så bliver de bestemt ikke ringere af at serveres sammen med en lille kop kaffe 

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...