søndag den 14. juni 2015

CHICKEN PARM... MEATBALL STYLE

Jeg kom jo til at love alle jer Sultne Studerende derude at i nok skulle få opskriften på mit seneste køkkeneksperiment, nemlig min udgave af den klassiske amerikanske ret "chicken parm". I originalen kommer man tomatsauce i et ildfast fad, panerer et kyllingebryst, steger det, ligger det ned i saucen og til sidst kommes der lidt mozzarella på toppen, og så smides hele herligheden en tur i ovnen for at gratinere.

Men i kender mig jo godt nok til at vide, at jeg næsten aldrig lan lade en opskrift være som den er, derfor fik min udgave af "chicken parm" da også et en lille makeover som gav den gamle klassiker nyt liv i form af små panerede kyllinge kødboller med en kerne af oey gooey smeltet ost, som jeg serverede oven på al dente pasta sammen med en kraftig tomatsauce. Det var virkelig lækert, og uden at tage munde alt for fuld, så tror jeg næsten også at min opskrift slår originalen.

Det er selvfølgelig ikke en ret som stemmer helt vildt godt overens med det at spise efter GI, jeg mener både paneringen på kødbollerne og den hvide pasta får jo blodsukkeret til at flippe helt skråt. Men nu er retten jo også blevet til før jeg ændrede kostvane, og for de af jer som har et normalt blodsukker synes jeg bestemt at i skal hoppe om bord i den her opskrift på "chicken parm" som i får den i dag, for det var et super lækkert, og ret simpelt måltid.

Det er bestemt også en ret som kommer på menuen igen herhjemme, men næsten gang vi får den bliver det naturligvis med fuldkorns spaghetti og med en panering med et lavere GI... hmmm....måske en blanding af  kokosfibermel og kokosmel, rugmel eller måske endda den snu LCHF panering som består af knuste poppede flæskesvær (I know det lyder mærkeligt på alle punkter, men det er nok også derfor jeg bliver lettere draget til at teste den her form for panering... yes, yes she's a bit of a freak in the kitchen)

Men nu tilbage til opskriften, den får i da lige. Jeg har valgt at give jer den præcis som vi fik den, så må det være op til jer selv om den skal modificeres så den bliver lidt grovere eller ej.

Chicken parm meatballs:

500 g hakket kyllingekød
1 kugle frisk mozarella 
100 g rasp
50 g mel
Salt og peber 
Olie til at fritere i

Varm olien op i en kasserolle 

Skær herefter osten i 12 stykker 

Herefter deles kødet også i 12 portioner.

Form nu hver portion kød til en kugle, tryk hver kugle flad og kom et stykke ost i midten.

Tryk nu kødet sammen rundt om osten så den er helt pakket ind.

Nu blandes raspen med melet og krydres med salt og peber.

Rul nu hver kødbolle i rasp-mel blandingen og friter dem i olien til de er gyldne og sprøde uden på, og gennemstegte i midten 

Marinara sauce:

Lidt oliven olie
1 løg, fint hakket
4 fed hvidløg, fint hakket 
2 dåser hakkede tomater, med hvidløg
1 chili, finthakket 
1 lille håndfuld basilikum blade, fint hakket 
Salt, peber og sukker

Varm olien op i en dyb pande og svits løg g hvidløg heri. 

Når løgene begynder at tage lidt farve tilsættes tomater, chili og basilikum.

Knus tomaterne med bagsiden af en ske og lad saucen simre ved svag varme i 10 - 15 min til den bedynder at tykne.

Smag til med salt, peber og sukker og server saucen til pasta, på pizza, til at dyppe hvidløgs brød i om meget andet.


0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...