onsdag den 7. august 2013

KYS FOR ALLE PENGENE



a
Ja det er snart meget, meget, meget lang tid siden at jeg viste min kæmpe cremelinse frem HER på bloggen, men som man jo kan se i opskriften så skal man kun bruge æggeblommer til cremen, og hvis man bruger past. blommer, ja så har man jo ikke noget problem. Men hvis man som mig vælger at lave cremen af alm. æg, ja så har man jo lige pludselig balladen hvor man ender med at stå med en masse æggehvider som man ikke aner hvad man skal bruge til, og udsmidning er helt sikkert ikke en mulighed. I første omgang plejer jeg at smide mine hvider i fryseren til en anden god gang (også kaldet "så kan fremtidige Trine tage sig af problemet mens nutidige Trine kan slappe af i hovedet og ikke behøver at tænke for meget over hvad hun lige pludselig skal med 10 æggehvider") Men da jeg blev enig med mig selv om lave Eton mess til mine veninder, så havde jeg jo lige pludselig løsningen på hvad jeg skulle bruge mine 10 æggehvider til. For de skulle da naturligvis blive til de fineste små kyskager, nu får man jo ret så mange kys ud af 10 æggehvider så jeg vil foreslå at i laver en mindre portion - med mindre i da har lyst til at lave kyskager til hele kvarteret.

Jeg lavede både alm. kys med vanilje, men jeg eksperimenterede også lidt med at lave tofarvede kys med både vanilje og kakao smag (kom bare to klatter marengs masse i en pose og klemte dem ud til tofarvede kys)

a


a
Ny bagte vanilje kys

a
Ja jeg sagde jo at man ville få mange kys hvis man brugte 10 hvider 

Kyskager - ca. 35 stk:

4 æggehvider
200 g sukker*
2 tsk. vamilje
(hvis man ønsker kakaokys kommer man også ca. 1 spsk. kakao i marengs massen)

Start med at forvarme ovnen til 150 grader

Mens ovnen varmer op piskes hviderne næsten stive.

Når man begynder at kunne danne små toppe kommer man vanilje og sukkeret i mens man fortsat pisker.

Når alt sukkret er pisket ind i hviderne burde man have en tyk og blank marengsmasse - hvis man ønsker kakaokys vender man kakaoen ind i marengsmassen nu.

Nu kan man enten vælge at sprøjte kysne ud med en sprøjtepose, eller komme dem på bagepladen med en ske.

Bag nu kysne i 45-60 min. tiden kommer nemlig helt an på kysnes størrelse og om man vil have dem helt sprøde eller godt kan lide at de er lidt seje inden i midten - personligt synes jeg mest om det sidste, men smag dig lidt frem på nogle prøvekys. 


*En god huskeregel er at man bruger 50 g sukker pr. hvide, så kan man nemlig nemt gange opskriften op eller gøre den mindre. 

2 kommentarer:

  1. Mums hvor lækkert :D Det er virkelig sådan en ting der kan få mig til at gå i barndom... og de er helt sikkert bedst hjemmelavede ;)
    Hilsen fattig-bloggeren

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så meget bedre når de er hjemmelavet :-D men så igen er næsten akt ikke det hehe

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...