søndag den 24. juni 2012

ÆBLESKIVEHYGGE OG SANKT HANS

Det er jo som bekendt i aften at heksene sendes til Bloksbjerg når Sankt Hans bålene tændes rundt omkring i det danske sommerland, men udover at se Sankt Hans bålet blive tændt, så har vi i min familie en tradition for altid at drikke te og spise lune æbleskiver efter vi har set bålet blive tændt (en tradition jeg har fået at vide måske godt kan være lidt sær, men ikke desto mindre super hyggeligt). De sidste par år er det desværre kun blevet til den færdiglavede frost udgave af æbleskiverne men i år skulle det altså være hjemmelavede æbleskiver efter min mors opskrift, så jeg lånte min mors gamle æbleskivepande, fik hende til at skrive opskriften ned,  og så gik jeg ellers i gang i køkkenet. Inden længe duftede hele lejligheden af nylavede æbleskiver,og det var i den grad noget der fik bardomsminderne vakt tilbage lige med det samme.


Først skulle vi selvfølgelig lige ned og se "heksen" blive brændt på bålet....

...og så tog vi hjem for at spise lune æbleskiverx



s
.

Æbleskiver:

250 ml mælk
25 g gær
3 æggeblommer
3 æggehvider
1 spsk. sukker
200 g mel
65 g smør/ margarine
½ tsk. kardemomme
1 citron, skal
1 stang vanilje

Smelt smør/margarine og stil til side

Lun mælken og opløs gæren heri - men pas på for hvis mælken bliver for var dræbes gærcellerne og dejen hæver ikke.

Imens mælken lunes piskes æggeblommer, sukker, kardemomme, vanilje og citronskal lyst og luftigt, og derefter blandes mælke-gær blandingen ind i æggesnapsen.

Pisk hviderne stive og stil dem til side.

Nu skal melet sies ned i skålen med æggesnapsen lidt ad gangen og røres godt ind i dejen hvorefter det smeltede fedtstof tilsættes.

Tilsidst vendes de stift piskede æggehvider ind i dejen og den stiles til hævning i 30 min.

Nu skal man bare bage æbleskiverne i en æbleskivepande indtil de er gyldne på begge sider*(*)

.*Husk at hælde lidt mere smeltet fedtstof ned i pandes "huller" når du bager æbleskiverne så de får en flot gylden farve

(*)Æbleskiverne vendes nemt med to kødnåle, strikkepinde eller lignende

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...