tirsdag den 14. august 2012

DA LORD SOMMERSBY KOM FORBI TIL MIDDAG

I sidste uge stod menuen på dåsekylling en grøn salat med fersken og grillede bagekartofler (de er helt sikkert gået hen og blevet  en af mine yndlings måder at lave kartofler på )

Wow det der med at finde tid til at blogge her efter skolestart er sørme ikke nemt,  specielt fordi jeg har været så dødtræt at jeg stort set hverdag i sidste uge er faldet om på sofaen efter jeg er trådt ind ad døren derhjemme. Puha siger jeg bare, men mon ikke det bare er lidt start vanskeligheder, jeg mener mon ikke snart kroppen vænner sig til at lave noget hver dag igen. Anyways her kommer der et indlæg om en af de lidt mere spøjse retter ville nogle nok mene, men til trods for det lidt groteske udseende der nok mest af alt minder om en tortur metode som ville passe perfekt ind i diverse dunkle middelalderlige fangekældre, ja så smagte den her kylling nu virkelig godt og kødet blev virkelig saftigt, og som en ekstra bonus havde vi mad til to dage. For jeg ved ikke med jer, men hvis jeg steger en hel kylling ja så kan jeg simpelthen ikke nænne at smide skroget ud før jeg har pillet simpelthen alle kødrester af det, og af og til er der faktisk overraskende meget tilbage så torsdag stod den simpelthen på Cæsarsalat med kyllinge rester

Hele toppen åbnes med en dåseåbner, og halvdelen drikkes før kyllingen skal ned over den

Dåsekylling:

Grilledekartofler:
1 hel kylling
1 dåse cider (der skal kun bruges ca. halvdelen af indholdet)
Salt og peber
En god håndfuld urter*

Forvarm ovnen til 250 grader og åben dåsens munding helt med en dåseåbner og hæld halvdelen af indholdet over i et glas (dette kan man bare drikke da det ikke skal bruges i retten)

Krydr kyllingen både indvendigt og udvendigt med salt og peber og kom en god håndfuld urter op i kyllingen.

Nu skal man være lidt ferm på fingrene og have placeret kyllingen over dåsen, og så flyttes hele herligheden ellers over i et fad med lidt vand i bunden som kan opsamle fedtet.

Steg kyllingen i ovnen i 15 min., herefter skrues der ned for varmen til 200 grader og kyllingen steger videre i 45 min - 1 time, eller indtil kødet er gennemstegt og skindet er sprødt.


Grillede kartofler 

1 bagekartoffel pr. person
hvidløgs olie **

Var en grillpande op til den er ryende varm
Del bagekartoflerne på langs og ved skiverne i olien.
Grill kartoffelskiverne indtil de får grillmærker og smæk dem i ovnen de sidste 30 - 45min. sammen med kyllingen så de bliver sprøde og gyldne udenpå men super bøde og fluffy indeni.

*Jeg brugte hvad jeg lige havde i mi altankasse, så den stod på lidt salvie, timian og rosmarin

** Laves nemt ved at presse nogle fed hvidløg ned i noget olie og så rør det sammen med lidt salt og peber og evt. lidt urter

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...