tirsdag den 14. august 2012

KINESISKE FORÅRSRULLER

Gårsdagens menu stod på en god portion frisk grøn salat og lækre hjemmelavede forårsruller

Et lille kig ind til det yummilicious fyld skal vi da gså lige have

Jeg ved ikke med jer, men af og til sker det altså at jeg står et eller andet underligt sted, f.eks. er jeg ude og handle, eller jeg sidder i klasseværelset på min skole eller er et helt tredje sted, og så pludselig sker det at jeg kommer i tanke og en ret jeg fik som barn, men som jeg næsten ikke har set skyggen af siden. Så med en pludselig overvældende følelse af nostalgi gribes der fat om mobillos så mor kan få et ring, og jeg kan få en opskrift på en ren nostalgi ret fra barndommen. Og i weekenden var det lige præcis hvad der skete for af en eller anden grund fik jeg lige pludselig vildt meget lyst til forårsruller, og her tænker jeg ikke på de der standard Daloon-ruller (selvom de nu heller ikke er så ringen endda) nej jeg kunne nemlig huske at jeg som barn fik nogle hjemmelavede kinesiske forårsruller som min lavede efter en opskrift hun havde fået af  en ven af familien der kommer fra Vietnam, og de smagte bare så godt, så da jeg stod og cravede hjemmelavede forårsruller skulle det nu engang være dem jeg huskede mor stå og lave.

Dejen kan findes i de fleste asisatiske købmænd, og fyldet ja her er svinekød, kål og gulerødder, men mon ikke der kan laves en mase andre lækre kombinationer

Man kan sagtens lave en forårsrulle med kun et ark dej,men hvis man pensler et ark med lidt pisket æg og ligger et andet ark over, ja så bliver de lige det sprødere og tykkere.Og som en ekstra bonus, ja så falder fyldet ikke lige så nemt igennem dejen nårde friteres





Kinesiske forårsruller:

1 pk. forårsrulle dej*
1 chilli, fint hakket
3 - 4 fed hvidløg, fint hakket
2 - 3 cm. ingefær, fint hakket
500 g hakket svinekød**
1/4 hoved hvidkål, fin tsnittet
3 - 4 store gulerødder, groft hakket
1 portion risnudler, kogt
Salt, peber og karry
1 spsk. fiskesauce
1 spsk. kinesisk soya
Olie til fritering.-

Varm en wok eller en stor gryde op til den er rygende varm.

Når wokken er varm kommes der ca. 1 spsk. olie i og chilli, hvidløg og ingefær svitse.

Derefter kommes kødet i og det steges indtil det er godt brunet af.
Når køddet er brunet kommes hvidkål gulerødder og nudler i og der små steger i 2 - 3 min.
Smag til med salt, peber og karry og kom soya og fiskesauce i fyldet, rør det hele godt sammen, steg fyldet indtil kålen er næsten mør.

Nu kan man smage fyldet til for at se om der skal flere krydderier i, og når det passer til din smag skal fyldet køles af før forårsrullerne kan rulles og friteres
-*Kan findes på frost hos de fleste asiatiske købmænd og nogle gange også i butikker som Bilka, Kvickly, Superbest og lignende

**Man kan naturligvis anvende det kød man har lyst til, jeg tror i hvert fald at det vil smage super godt med enten hakket okse eller kylling

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...