søndag den 26. august 2012

YOU WIN SOME, YOU LOSE SOME

Sponsoreret indlæg

Søde og bløde blåbær boller med skyr der i den grad tog kegler

Så fik jeg afprøvet nogle flere af produkterne fra Thise mejeri sponsor kassen, og det var lidt af en blandet fornøjelse. For som sagt er jeg ikke den store ostespiser, og da jeg afprøvede thyborøn rav osten skinnede det faktum virkelig igennem. Jeg havde planlagt at rive noget af thyborøn rav osten og lave nogle oste-timian boller, så en dej blev æltet sammen og forventningsglæden var på sit højeste mens  bollerne var i ovnen, og wow hvor så de bare lækre ud da de kom ud af ovnen og konsistensen af dem var også bare helt perfekt med en dejlig blød krumme. Desvære var det her et af de tilfælde hvor skinnet bedrager for da jeg sank tænderne ned i den første bolle var der et eller andet der var helt galt, så jeg skyndte mig ind i stuen til C for at få en second opinion,  og ganske rigtigt for os to der ikke er så glade for ost viste det sig at være en af de kraftigere oste der virkelig smagte igennem, og her mener jeg ikke på sådan en rigtig "gamle Ole" måde tvært i mod, for jeg tror bestemt ikke at det er en dårlig ost, men vores smagsløg her hjemme passede den bare slet ikke sammen med da den nok lige var kraftig nok.

Men jeg sagde jo at det var en blandet fornøjelse, så oven på skuffelsen med oste-timian bollerne fik jeg også fremtryllet nogle virkelige lækre blåbær boller med skyr og de tog virkelig kegler, jeg ved ikke om det var fordi der kom skyr i dejen, men krummen var helt fantastisk  og selvom bollerne var super med blåbær i skal jeg da også prøve at lave dem "au naturel" for jeg er sikker på at de vil være glimrende i madpakken. Derudover kommer de nok både i deres blåbær version og i deres "au naturel" version til at være fast inventar på fødselsdagsbordene fremover.

Hvis man vil læse mere om Thise Mejeri kan man følge og like dem på deres Facebook side

Ud over de lækre blåbær boller fik jeg også afprøvet en carbonara med et lille nordisk twist, og det var også bare super, opskriften er den sammen som jeg næsten altid følger dog skiftede jeg mælken ud med et par spiskeske fulde skyr og parmesan osten blev skiftet ud med vesterhavsost mums

Ja skinnet kan af og til bedrage, for lækre så de her oste-timian boller ud, men smagen af dem var en helt anden sag. For thyborøn rav osten som jeg brugte havde en alt for kraftig smag, og det kunne hverken mine eller C's smagsløg klare

Blåbær boller med skyr:

540 g hvedemel
50 g smør
1 æg
50 g sukker
200 g skyr
30 g gær
2 1/4 dl lunkent vand
1 ½ tsk. salt
150 g blåbær

Vand, æg og gær røres sammen på en røremaskine indtil gæren er opløst*
Nu kommes salt, sukker og 2/3 dele af melet ned til de våde ingredienser og det hele røres sammen til man har en næsten sammenhængende dej.

Til sidst kommes smør og skyr i dejen og den æltes færdig i minimum 8 min.
Stil herefter dejen til hævning i ca. 1 time.

Når dejen er hævet skal den vendes ud på et meldrysset bord** og blåbærene drysses ud over.
Fold dejen over bærene  og rul den forsigtigt ud med en kagerulle.

Fold herefter dejen igen og lad den hæve endnu en gang i ca. 20 min.

Herefter deles dejen i 12 dele, form hvert stykke til en bolle, læg bollerne på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve tildækket i ca. 30 min.

Pensel bollerne med sammenpisket æg og bag dem ved 225 grader i ca 10 min.

*Man kan selvfølgelig også lave bollerne i hånden hvis man ikke har en røremaskine

** Dejen er ret blød så sørg for at mele dine hænder så dejen ikke sider alt for fast

1 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...