torsdag den 9. august 2012

DEN STORE KAGE-TEST


I næste uge har jeg lovet at lave en kage til en af min mors kollegaers fødselsdag, og til stor glæde for mændene herhjemme stod weekenden på kage-testning da jeg lige skulle være helt sikker på at hun fik sig en rigtig god kage. Opskriften fandt jeg hos Mette Blomsterberg og valget faldt  på en blåbær lagkage overtrukket med marcipan, fordi jeg tænkte at den ville passe perfekt til til sæsonen da blåbærbuskene står i fuldt flor for tiden. For hvis ikke man skulle bruge disse små smølfebær som fyld i en lækker lagkage, ja hvad skulle man så bruge. Mændene var virkelig vilde med kagen, og jeg var skam også selv ret glad for resultatet, så mon ikke min mors kollega også vil blive glad for den. Jeg lavede nogle få ændringer til opskriften, og jeg skriver selvfølgelig den opskrift jeg fulgte.

Det skal lige siges at den overtræksmarcipan jeg brugte "knækkede" ret så nemt, så til den endelige kage til næste uge tror jeg at jeg må ud og investerer i  en færdiglavet udgave, for jeg var personligt ikke så tilfreds med resultatet på den her kage, men det var så også det eneste kritikpunkt jeg kunne finde ved den her testudgave


Drømmekagebunde:

90 g smør
2 dl mælk
½ vaniljestang
200 g sukker
4 store æg
250 g mel
2 tsk. bagepulver

Mælk og smør kommes i en lille kasserolle og lunes indtil smørret er smeltet.
Vaniljestangen flækkes og kornene skrabes ud.
Pisk æg, sukker og vanilje sammen til det bliver hvidt og luftigt.
Mel og bagepulver blandes og sigtes ned i æggesnapsen
Vend forsigtigt melet ind i dejen mens mælkeblandingen hældes i af to omgange.
Smør en springform og hæld dejen i, bag bundene i ved 175 grader i 35 - 40 min.
Afkøl kagen helt, tag den ud af formen og del den i 3 bunde.

Hyldeblomstcreme:

½ vaniljestang
5 dl piskefløde
150 g hvid chokolade
4 blade husblas
2 dl hyldeblomstsirup

Husblassen lægges i blød i koldt vand.
Vaniljestangen flækkes og kornene skrabes ud.
Fløden, vaniljekorn og sukker samt den tomme vaniljestang bringes i kog og tages af varmen.
Chokoladen hakkes fint og kommes i den varme fløde, rør i massen til chokoladen er helt smeltet.
Husblassen vrides for vand og kommes direkte op i den varme chokolade-fløde masse.
Tilsæt hyldeblomstsiruppen og rør det hele godt sammen.
Dæk cremen med film og stil den på køl til den er stivnet

Blåbærcreme:

175 g frosne blåbær
75 g sukker
1 lime, både revet skal og saft
5 dl piskefløde pisket til skum
4 blade husblas
.Husblassen lægges i blød i koldt vand.
Sukker, bær, lime saft og lime skal koges op i en lille gryde i ca. 10 min. hvorefter gryden tages af varmen.
Husblassen vrides fri for vand og kommes direkte op i de stadigt varme bær.
Nu skal der hives fat i en stavblender og det hele blendes til en næsten ensartet masse.
Køl bærmassen ned og når den er blevet køligere kan man vende den ind i flødeskummet (det skal først vendes sammen lige inden kagen skal samles)

Overtræksmarcipan:

500 g marcipan
250 g flormelis
40 g glukose sirup

Alle ingredienserne æltes sammen til en ensartet masse og opbevares indtil det skal bruges i en lukket plastpose ved stuetemperatur.

Samlearbejdet:

Hvis man ikke har delt den afkølede kage bund i 3 gøres dette nu.
Kom lidt bagepapir rundt i kanten på den rene springform og læg den første bund heri.
Pisk hyldeblomstcremen let og luftig og fordel et jævnt lag over den første bund og top den af med de friske blåbære og læg den anden bund over og tryk den lidt ned over den første så de fæstner sig til hinanden.
Fordel nu blåbærcremen på den øverste bund i et jævnt lag (gem lidt til opsmøring) og kom den sidste bund på kagen. 
Pres igen lidt på den øverste bund så den fæstner sig til kagen, og stil hele herligheden på køl i min. 3 timer.
Den kolde kage befris fra formen og bagepapiret og smøres op med lidt resten af blåbærcremen.
Ælt overtræksmarcipanen smidig med hænderne og rul den ud i lidt flormelis til den er større end kagen.
Pak kagen ind i marcipanen og nu kan den pyntes præcis som man har lyst til.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...