søndag den 5. august 2012

ET FARVEL TIL FERIEN OG EN RIGTIG DEJLIG KÆRESTE

Nyeste skud på kogebogs stammen, ja jeg ved godt at jeg snart ikke har mere plads med en bog om ægte diner mad kan man da ikke sige nej tak til


Ja det var så det, sommerferien lakker mod enden og skolestart er lige rundt om hjørnet - i hvert fald for mit vedkommende. Men bare fordi min sommerferie officielt slutter i morgen, ja så havde jeg da alligevel tid til en sidste hygge-gå-shoppingtur i byen sammen med C. Og efter en dejlig lang gå tur rundt i byen hvor der både blev spist is, handlet hos de forskellige grøntstader hvor der blev købt en ordentlig portion ærter og jordbær, og daset lidt i solskinnet kom vi til en af vores yndlings beskæftigelser, vi er begge to nemlig ret så vilde med bøger af både den ene og den anden slags, og med op til flere boghandlere i byen skulle vi selvfølgelig lige ind og snuse i dem alle sammen, for selvom de rimeligvis er ens kan man jo være heldig og falde over små guldklumper af og til. Og det kommer vel næppe som nogen overraskelse at det er kogebøgerne der fanger min opmærksomhed som det første når jeg træder ind i en boghandel, og det var skam også blandt kogebøgerne jeg faldt over bogen "Junkfood" af  Liselotte Forslin, helt alene stod et enkelt eksemplar på en hylde blandt en mase bøger, og jeg var solgt på stedet. For her var der ikke tale om en bog dedikeret til fedtet og kedeligt McD mad, nej her var en bog der var dedikeret til rigtig Diner mad med gode råvarer. Egentligt var min plan at stille bogen tilbage på hylden og så ønske mig den i fødselsdagsgave (Selvom det først er til november), men før jeg kunne nå at se mig om havde C snuppet bogen og stilt sig ved kassen for som han sagde "at købe mig en sommerferie gave", og så var der ellers en der super glad nærmest dansede hele vejen hjem til køkkenet :)

Jeg tror måske at C havde en lille bagtanke med at købe bogen til mig, for nu har jeg jo en god undskyldning til at afprøve en masse  nye opskrifter på "junkfood" hvilket han nok skal komme til at nyde godt af, jeg glæder mig i hvert fald til at pløje igennem burger afsnittet. Men bare fordi jeg ikke har fået afprøvet bogens opskrifter endnu skal i da ikke snydes for en opskrift på en god gammel "junkfood" klassiker, for da vi for nogle uger siden fik burgere til aftensmad var det med alt vores yndlingsfyld og som en en ekstra treat var det oven i købet med hjemmelavde burgerboller efter Claus Mayers' opskrift, dog med enkelte ændringer da jeg ikke lige lå ide med alle ingredienserne (jeg skriver den opskrift jeg brugte). Indlæget fra vores burgeraften fik jeg aldrig skrevet, men opskriften på de lækre boller får i nu

En god snasket burger med hjemmelavede boller, der findes jo næsten ikke noget bedre

Så er burgerbaren klar med agurkeskiver, tomatskiver salat, alskens dressinger, ost, karamelliserede løg, bacon og syltede agurker

Burgerboller:

5 dl lunkent vand
25 g gær
800 g hvedemel
100 g speltmel
75 g sukker
15 g havsalt
75 g blødt smør
Sesamfrø

Rør gæren ud i det lunkne vand.
Tilsæt hvedemel, speltmel, sukker og salt og ælt det godt sammen.

Når man har æltet det sammen til en sammenhængende dej æltes det bløde smør ind i dejen.
Ælt nu dejen smidig i min. 10 min.

Nu skal dejen ligge og hvile et lunt sted i 1 time med et fugtigt klæde over.

Derefter skal dejen vendes ud på et meldrysset bord og deles i 2 lige store stykker.
Rul hvert stykke til en pølse og del hver pølse i 7 stykker.
Rul hvert stykke til en bolle og sæt dem på en bageplade (max. 7 boller pr.bageplade)

Lad nu bollerne efterhæve i 30 min.
Efter 30 min. presses bollerne flade til de har den ønskede omkreds, og herefter hæver de i yderligere 1 time.

Pensel bollerne med æg/ vand/ mælk og drys dem med sesamfrø.

Bag bollerne ved 220 grader i 12 - 14 min.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...