søndag den 9. december 2012

BONJOUR MADEMOISELLE MACARON

Sponsoreret indlæg

De fineste chokolade macarons med pebermyntefyld og julepynt , mon ikke de ville kunne pynte på ethvert konfektfad her til jul

Så fik jeg afprøvet macaron bagemåtten jeg skrev om den anden dag, og som sagt var jeg jo blevet tilbudt af KitchenOne at afprøve deres macaron bagemåtte fra Lékué, og se sådan et tilbud kan man da ikke sige nej til, specielt ikke når man i rigtig lang tid har små sukket efter at prøve at lave de fine små franske kager. Derfor vil jeg nu skriver lidt om min test af bagemåtten samt reklamere lidt for KitchenOne og et af deres lækre produkter.

Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg ikke har prøvet at lave dem før, måske er det fordi jeg troede at dejen var vildt kompliceret at lave ellers også er det fordi at tanken om at stå og tegne en masse små cirkler på et bagepapir simpelthen virkede for afskrækkende for en person med min lille tålmodighed. Men nu fik jeg jo en macaron bagemåtte tilsendt så nu var der pludselig ingen vej udenom,  så de sidste par dage er gået med at brainstorme ideer til hvilke slags macaron jeg skulle prøve at lave, og siden vi jo er i december måned besluttede jeg mig for at lave nogle juleinspirerede macarons.


Den fine måtte klar til brug

Med den her måtte burde det være en del nemmere at lave macarons da dejen bare skal sprøjtes ned i den inderste ring, hvis jeg skal være helt ærlig ved jeg ikke hvorfor de kun skal fyldes i den inderste ring og ikke kan gøres større ved at fylde dem med dej til den yderste ring også er fyldt, men det kan jeg jo teste en anden dag. Måtten har plads til 48 skaller (der bliver til 24 hele macarons) og er lavet af silikone hvilket betyder at det er nemt at få macaronsne af måtten efter de er bagt uden at de går i stykker. Jeg brugte en alm. sprøjtepose med glat tylle til at sprøjte dejen på måtten, men jeg så at man hos KitchenOne også kan få en  Decomax (en slags sprøjtepose) der passer til bagemåtten, men hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg at det er en del nemmere at bruge en ganske alm. sprøjtepose eller frysepose da man slipper for ekstra opvask, men det kan godt være at det bare er mit dovenskabsgen der taler her.

Apopo dovenskab så skal jeg lige hilse at sige at måtten både kan tåle mikroovn og opvaskemaskine og hvis man som jeg selv ikke ha nogen opvaskemaskine så skal jeg lige hilse og sige at den stadig er super nem at gøre ren, og det er et kæmpe plus i min bog :)

Æggehviderne piskes næsten stive og sukker tilsættes og det piskes til en tyk marengs

Flormelis, kakaopulver og mandelmel sigtes i hvert fald 2 gange så de tørre ingredienser er helt findelt

Den ene halvdel af de tørre ingredienser vendes i hviderne...

...når dejen er ensartet vendes anden halvdel af de tørre ingredienser i hviderne

Når dejen er helt glat og ensartet er den klar til at blive sprøjtet på bagemåtten.

Indrømmet de blev ikke allesammen lige pæne, men anyway, når dejen er sprøjtet ud på formen skal de stå og tørre i 30 min. inden de bages
Jeg havde faktisk en del dej tilovers så der blev også til en pladefuld på ganske alm. bagepapir, men så kunne jeg jo også sammenligne macarons bagt på bagemåtte og på papir.

Efter ca. 15 min i en 140 grader varm ovn var den første plade macarons klar. Er selv ret stolt over resultatet og synes især deres "fødder" blev virkelig fine

Pladen med alm. bagepapir var først færdige efter 20 min i en 140 grader varm ovn, men de var også lidt større end dem på bagemåtten. Og jeg indrømmer at jeg ved de første 3 tegnede cirkler men min tålmodighed løb ud og resten blev bare sprøjtet på efter øjemål. De lignede ret godt dem fra måtten (bortset fra størrelsen) men på bagepapiret var der en del der sprækkede og det var der ikke nogen af på måtten. (tog ikke nogle billeder af de knækkede da de måtte lade live som smagsprøver til mig og C

Så er de dine små macarons klar til at blive samlet

Fyldet var faktisk det jeg synes var det sværeste ved at lave de her macarons, alt det andet var rimeligt lige til. Jeg havde besluttet mig for at lave en almindelig smørcreme smagt til med pebermynte, men uanset hvad jeg gjorde blev den ved med at skilde, og med to omgange skildt smørcreme løb tålmodigheden ud, og jeg besluttede mig for bare at bruge det som det var skildt eller ej. Som i kan se kom jeg en del mere creme i end man egentligt plejer, men bare rolig der er skam en mening med galskaben...


For cremen der stikker udenfor fungere nemlig som lim for de knuste julestokke som macaronsne bliver rullet i til sidst

Nu er de fine må franske macarons klar til at blive nydt i selskab med en man har kær :)

Chokolade macarons - ca. 40 macarons:

3 hvider
40 g sukker
200 g flosukker
100 g mandelmel*
2 spsk. kakao


Hviderne piskes næsten stive, når det begynde at danne toppe  tilsættes sukkeret gradvist mens der fortsat piskes.

Flormelis, mandelmel og kakao sies et par gange så de tørre ingredienser er helt findelte og så skal de ellers vendes i marengsen.

Når man har sin helt stive marengs (når man vender skålen på hovedet og marengsen forbliver i skålen ved man at den er helt perfekt) vender man først den ene halvdel af de tørre ingredienser i, når dejen er helt ensartet vender man den resterende halvdel af de tørre ingredienser i hviderne.

Når dejen er helt glat og ensartet er man klar til at fylde en sprøjtepose (eller en frysepåse) og sprøjtes ud til små chokolade diske på enten en bagemåtte eller et stykke bagepapir (det er bare vigtigt at de har samme størrelse)

Slå pladen med macaronsne let mord bordpladen så man fjerner evt. luftbobler og lad herefter kagerne tørre i min. 30 min. inden de bages - Dette skrift skal ikke skippes da det er vigtig for at kagerne kan få deres fine små "fødder" når de bages.

Når kagerne har stået til tørring bages de ved 140 grader i ca. 15 - 20 min.


Smørcreme:

100 g smør
190 g florsukker
2 spsk. mælk

Pisk smørret let og luftigt.
Derefter tilsættes sukker og mæk og det hele piskes sammen til en sammenhængende smørcreme.
Nu kan an tilsætte en evt. smagsgiver i form af ente, vaniljeessens, pebermynteessens, jordbærsyltetøj m.m.
Så kan man bruge cremen til cupcakes, opsmøring af kager eller som fyld i macarons som her.


Konklusion:


Alt i alt synes jeg rigtig godt om produktet, det er super nemt at have med at gøre, og er også dejlig nemt at gøre rent. Hvis jeg dog skulle komme en et punkt hvor jeg mener at der er plads til forbedring, så er det at der ikke medfølger nogle basisopskrifter med måtten. Det kan godt være lidt irriterende da man så skal lede hele nette rundt efter opskrifter, så en lille basis opskrift ville virkelig have gavnet brugeren af produktet - men det er jo som sagt et rent irritations moment. Yderligere passede alle opskrifter jeg fandt på nettet til ca. 40 macarons, så med en måtte hvor der kun er plads til 24 skal man enten lave kagerne over flere omgange eller investere i en ekstra måtte eller to da det ellers vil kunne tage ret lang tid at lave bare en enkelt portion macarons.

Ellers var jeg mere end positivt overrasket over at det faktisk var så nemt at lave macarons, de bliver samme størrelse, flyder ikke for meget ud og er nemme at få af måtten igen når de først er bagt, så jeg har da helt sikkert fået øjnene op for de franske kagers farverige verden, og jeg skal da helt sikkert lave dem igen for de kan varieres i det uendeliges, og kun fantasien sætter grænser...

...jeg skal bare have købt noget mere florsukker før jeg kan lege med forskellige smage og fyld, for fik brugt alt det florsukker jeg havde på lager i dag da jeg lavede macarons og smørcreme :)

*Jeg tog den nemme løsning og købte det færdige mandelmel fra Doktor Oetker, men man kan sagtens lave sit eget (hvilket jeg gør næste gang jeg skal lave macarons) ved at blende smuttede mandler helt fint og køre dem i gennem en sigte, de dele der ikke kan komme igennem sigten får sig en tur i blenderen igen indtil de også kan gå igennem sigten.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...