lørdag den 29. december 2012

JULEN 2012

Wow er det allerede blevet den 29. december? med alle de ting vi skulle have nået i julen er tiden jo bare fløjet forbi på nul komma fem. Men vi har også været på farten næsten nonstop siden den 22. december med julefrokoster hos diverse familiemedlemmer, så det er nok ikke så mærkeligt at vi er ved at være ret trætte.

Men her i en stille stund inden den går løs med forberedelserne til nytårsaften så vil jeg da lige benytte mig af muligheden til at smide et lille indlæg ind om vores juleaften og de lækre gaver jeg/ vi fik. Vi var hos min storebror sammen med næsten hele min side af familien og var i alt 14 personer inklusiv 4 børn.

Selvom vi havde et juletræ på 3,5 m kunne vi alligevel ikke finde plads til alle gaverne nedenunder det, så nogle kom i træet, nogle stod op langs vægen og ja der var såmænd også nogle der måtte blive liggende ude i gangen.

En tradition i min familie er at vi kl. 16 sætter os foran TV'et og ser Disney's juleshow sammen mens maden står og passer sig selv i køkkenet. Og når vi ser Disney's juleshow må min mors "popcorn chokolade" simpelthen bare ikke mangle, det smager helt vildt godt og alle elsker det. Ja det er faktisk sådan at  min mor producere spandevis af det i julen for at alle kan få nok med hjem til at holde julen over :)

Min ældste  storebror stod for maden i år, og en af fordelene ved at have en storebror der er uddannet kok er, at han ud over at have lavet al den traditionelle julemad også lige havde overskud til at smække en mega lækker forret sammen. Lidt utraditionelt måske, men bestemt en god måde at starte julemiddagen på. Og nej jeg må være svar skyldig, for jeg kan ikke helt huske hvad den bestod af, men det var noget med krabbekød, jordskokker og en kold supper fra sifonflaske... mums!



Nu kommer jeg til at lyde som om jeg er helt tosset, men jeg kan faktisk ikke lide risalamande, så min mor have forkælet mig med en frisk og let citronfromage til dessert, så ja jeg skrev simpelthen mig selv ud af løbet om mandelgaven, men jeg klager skam ikke

Årets gavehøst: Et dejligt stort firkantet fad fra Le Creuset der allerede er blevet døbt "lasagnefadet", en bageform til flutes, et skærebræt til brød med krumme rist , nogle fine jule tændstikker og et lys som min niece og nevø havde lavet til mig, Spise med Price 3, forskellige gavekort, knivsliber, sengeøj og mere lir til køkkenet i form af det fedeste dejfad, muffinforme i silikone og grydelapper fra "RIG-TIG


Mors popcorn chokolade:*

1 l poppede popcorn**
1 dl sukker
200 g chokolade

Smelt sukkeret ved svag varme indtil det bliver til en gylden karamel.
Vend de poppede popcorn i karamellen med en træske og kom bagefter de karameliserede popkorn på et stykke bagepapir og lad dem køle af.
Smelt nu chokoladen over et vandbad og pensel eller vend de karameliserede popcorn i chokoladen

*Den her opskrift kommer direkte fra min mors hånd, og derfor er der ingen præcise mål, men jeg har alligevel prøvet at sjusse mig llidt frem til nogle ca. mål. Men tror mig det er virkelig en nem konfekt type som man kan lave så meget eller lidt af som man har lyst til.

** Min mor sværger til hjemmepoppede popcorn fra gryde, og hun er meget striks med at der ikke skal salt i, men jeg tror nu faktisk at jeg vil prøve at gå mod mors instrukser næsten gang jeg skal have lavet en portion popcorn chokolade, og bruge saltede popcorn da jeg tror at det salte og det søde vil spille rigtig godt sammen. Men altså hvis det skal være helt i mors ånd skal det man bruge popcorn uden salt.

2 kommentarer:

  1. Den citronfromage ser ganske enkelt alt for lækker ud! Og risalamande er endda min livret..

    SvarSlet
  2. Hehe de andre i familien fik skam risalamande, og der var også lavet en stor portion fromage til mig så der var skam rigeligt med dessert (selvom jeg ikke kunne spise så meget efter and og steg :) )

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...