torsdag den 6. december 2012

DA JULEMARKEDET REDDEDE DAGEN

Arrrrgh altså, kender i de dage hvor man fra morgenstunden næsten bare er helt sikker på at det kommer til at være en rigtig lorte dag? Sådan en dag havde jeg igår, ja altså ikke en lorte dag men en dag der tegnede så  skidt fra morgenstunden af at jeg i mit pessimistiske lille sind var sikker på at hele dagen bare ville være noget møg. Jeg skulle nemlig have været i køkkenet på skolen hvor vi skulle lave både consommé og toscakage hvilket jeg havde glædet mig rigtig meget til. Så da jeg gik i seng dagen før havde jeg som sædvanligvis sat mit ur til at ringe kl. 05:00 så jeg kunne komme af sted med toget og være i skole tids nok til at klæde om inden vi skulle i køkkenet. Men, men, men enten fik jeg ikke trykket ok på min alarm så den gik i gang, ellers også sov jeg simpelthen igennem den, for høre den kl. 5 gjorde jeg i hvert fald ikke, så jeg var mildt sagt lettere vrissen da jeg vågnede kl. 9 og det gik op for mig at jeg ikke kunne nå i skole den dag hvilket nok desværre kom til at gå en lille smugle ud over C :( Men min dejlige kæreste vidste dog lige præcis hvordan han skulle gøre mig i godt humør igen, så han gik ind under vores juletræ og fandt to kalendergaver, en fra mig til ham og en fra ham til mig, og se det var lige noget der kunne få smilet tilbage på mine læber, for efter jeg havde næsten flået papiret af min kalendergave (ja jeg er ikke den mest yndefulde gaveoppakker) fandt jeg DVD’en ”Chaos Theory” :)

Mon ikke den skal sættes på flimmeren i morgen til en omgang fredags hygge
Lidt senere op ad dagen blev den en hel del bedre, for der ringede pakkeposten på døren og han havde en fin pakke med til mig fra KitchenOne som jeg fornyligt indgik et samarbejde med, og de har været så søde at tilbyde at sende mig en Lékué  macaron bagemåtte så jeg kunne teste den og skrive en anmeldelse af den her på bloggen, og jeg lover at der nok skal komme meget mere om måtten senere når jeg har fundet ud af hvilke slags macarons jeg skal give mig i kast med (jeg lege lidt med ideen om nogle candy cane macarons eller nogle appelsin-chokolade macarons, men er mere en modtagelig over for gode ideer )




For lige at spile trumfkortet der endte med at give min dag den helt perfekte afslutning efter en lidt øv morgen, så besluttede C sig for at tage mig under armen og gå en tur ned i Næstved by, og det var simpelthen så hyggeligt for inde midt på torvet var der opstillet det sødeste lille julemarked* med boder der solgte specialiteter fra både Holland, Tyskland, Belgien, Frankrig og mange andre lande. Det var bare så hyggeligt at gå og snakke med de forskellige sælgere og smage på deres produkter, og indrømmet jeg fik måske brugt lige lidt for mange penge på markedet men hey det er jo ikke hver dag der er sådan et julemarked i ens by, så når nu det er der skal man da benytte sig af muligheden for at forkæle sig selv lidt.

Det fine julemarked i Næstved by
Hollandske julekager i lange bane, kan godt sige jer at det var svært ikke at købe hele molevitten

Kæmpe store jule cookies der smagte sødt af kanel, slet ikke nogen dum idé til aftenkaffen, men mon ikke at en hel en ville være lige i overkanten til en person

Man kunne også få hollandske vafler med karamel fyld i små fine krukker

På markedet fandt vi også de lækreste små læderindbundne bøger, der ville være perfekte til at skrive sine aller bedste opskrifter ind i.

Min yndlingsbod var helt sikkert den italienske chokolade bod der både havde et hav af forskellige chokoladestykker og nougatstykker f.eks. Jägermeister chokolade, pistacie chokolade, jordbær chokolade, exotic fruits nougat, mixed fruits nougat og meget, meget mere



I den italienske chokolade bod havde de også en masse forskellige julekager som panettone, cannoli m.m.

I den tyske bod havde de da naturligvis stillet an med pølser der blev grillet over åben ild, og skulle jeg ellers hilse og sige at der var  ret langt til pølsevognens døde fingre

Mums hvor det varmede med sådan en grillet krydderpølse på en kold eftermiddag

Hos den franske bod kunne man få en masse forskellige pølser, oste og andet pålæg.

Der var også en hollandsk ostemager med på markedet og selvom jeg ikke er den store ostespiser, ja så så de alligevel så fine ud at de måtte foreviges på et billede.



Torvets juletræ kom virkelig på sin plads blandt alle juleboderne :)



Jeg var helt vildt syg med de grønne chokolade-mynte fudge stykker, de var kæmpestore og smagte virkelig godt


Vi kom jo som sagt i løbet af eftermiddagen, så før vi vendte næse hjemad var mørket så småt begyndt at falde på

Ja jeg kunne jo ikke gå tomhændet hjem fra sådan et fint julemarked, og her er hvad jeg hev med mig hjem. Men jeg prøvede virkelig at begrænse mig så jeg ikke kom til at bruge alt for mange penge, og det lykkedes næsten

Den italienske chokolade bod var helt sikkert den der fristede mest, og jeg var simpelthen nødt til at tage noget med hjem derfra, og jeg kom hjem med både et stykke nougat med mandler og jordbær, en stykke chokolade med chili, et stykke chokolade med baileys samt en cannoli med mørk chokoladecreme og en med hvid chokoladecreme.

En af de fine læderindbundne bøger måtte jeg da også have mig, og jeg har allerede planer om at den skal fyldes med alle mine egne yndlingsopskrifter samt de lækreste opskrifter som jeg får samlet sammen fra familen venner og bekendte

* Hvis der er sidder nogen derude der godt kunne tænke sig at besøge julemarkedet skal jeg hilse og sige at det er at finde i Næstved på Axeltorv indtil på Søndag

2 kommentarer:

  1. Øv, nu tvinger du mig jo næsten til at smutte forbi torvet i morgen, når Annette og jeg har været hos optikeren - det ser møjlækkert ud! Mads og jeg gik forbi de lukkede juleboder i morges, og allerede der fik jeg lyst til at blive, til de åbnede :-) Men Trine.. Det ligner lidt at I har smagt på noget i alle boderne - har Stoffer ikke fået mavepine? :P

    SvarSlet
  2. Ja jeg kan da varmt anbefale at man kigger forbi, og når nu der er smagsprøver kan man jo næsten ikke sige nej, men hvis jeg skal være helt ærlig så var det nu mere mig der endte rund og smagte mens Stoffer holdte poserne og små grinede af mig. Og jo havde måske en lille smugle ondt i maven da jeg kom hjem hehe :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...