fredag den 21. september 2012

ASIATISKE LÅR FOR BARNLIGE SJÆLE

Torsdagens aftensmad bestod af en ret så lækker asiatisk kylling med en sød og krydret sauce og ris

Den anden dag faldt jeg over en opskrift inde hos Chow.com på asiatisk kylling, og jeg vidste med det samme at det var en opskrift der skulle afprøves. For barnligt som det nok lyder er jeg ret så pjattet med kyllingelår, for jeg synes nu altså bare at de er en del sjovere og lækrere end kyllingens bryster. Og hvis lårene ovenikøbet også er sprøde, krydrede og fyldt med masser af marinade og snasket lækkerhed kan jeg altså bare næsten ikke få armene ned af ren og skær madglæde. Så da jeg læste at opskriften bød på kylling der både var sprødt, krydret og lækkert marineret tænke jeg "what's not to love", og med god grund, for det smagte altså bare skønt. Hvad der så er en endnu større bonus er at det er sådan noget mad, der tager absolut ingen tid at lave og som stadig smager vildt godt, og hvis man ikke er til lår kan man jo altid bare kaste et par bryster (kyllingens of course :)) eller andet kød ind i kampen.

Jeg ændrede lidt på opskriften så den passede bedre til min smag og skriver den selvfølgelig som jeg lavede den


Asiatisk kyllingelår:

125 ml soya
60 g farin
3 spsk. finthakket ingefær
5 fed hvidløg, finthakket
2 tsk. sesamolie
1 tsk. peber
1 lime, skræl og saft
1 tsk. chilisauce
1,5 kg kylling, evt. lår og overlår

Kom alle ingredienserne, undtagen kylling, i et ildfast fad og pisk det sammen til en ensartet marinade.
Kom derefter kyllingestykkerne i fadet og vend dem rundt i marinaden, dæk fadet til og stil det på køl til dagen efter, husk at vende kyllingen af og til mens den marinere.
Tag fadet ud af køleskabet og forvarm ovnen til 250 grader.
Vend nu alle kyllingestykkerne så de har skindsiden op ad og giv kødet 15 min. i ovnen
Efter 15 min. skrues der ned for varmen til 200 grader og kyllingen steges færdige indtil de er gennemstegte, ca. 30 - 40 min.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...