torsdag den 20. september 2012

VERDENS SIMPLESTE AFTENSMAD

Onsdagens tallerken med nogle ret så lækre håndmadder

Onsdagens aftensmad stod virkelig i enkelthedens tegn, jeg mener rugbrødsmadder er jo nok noget nær det simpleste man kan diske op på bordet til aftensmad. Men bare fordi maden er enkel, ja så er det jo heldigvis ikke ensbetydende med at den nødvendigvis er kedelig, og med lidt velplaceret pynt kan selv en hurtigt rugbrødsmad komme til at se ret så fin ud. Ud over at det var en hurtig og enkel aftensmad, ja så er jo også en af de retter der kan varieres i det uendelige med forskelligt pålæg alt efter hvad man har liggende og hvad men synes bedst om. Her til aften lavede jeg f.eks. madder med både kolde kartofler, tunsalat, leverpostej, æg og sommersalat så der var lidt for en hver smag, og med et par kolde øl til mændene var det noget der gled ned med et stort smil på læberne.

Dog gik alt ikke helt efter planen med aftensmaden, jeg havde nemlig købt en fin brødblanding fra Amo så vi kunne få nylavet rugbrød til vores madder, men jeg faldt i søvn på sofaen og glemte alt om brødbagning. Så da jeg endelig vågnede og fik rørt en dej sammen, ja så var klokken faktisk ved at være ret mange og jo jeg nåede da vel sagtens at bage brødet, og selvom det duftede herligt fandt jeg hurtigt ud af hvor vigtigt det er at brødet for lov til at køle af. For efter to skiver kunne jeg godt se at der ikke kom mange rugbrødsmadder ud af det her nybagte rugbrød for det faldt simpelhen fra hindanden, så jeg måtte hurtigt hive en jakke på og så ellers løbe ned i den lokale spar og købe et skiveskåret Schulstad rugbrød. Men hey selvom brødet ikke nåede at køle nok af idag, ja så har vi om ikke andet et lækkert hjemmebagt rugbrød til æggekagen vi skal have senere på ugen.

Sommersalat:

1 lille bæger rygeost
½ agurk, skåret i små tern
½ bdt. radisser, skåret i små tern
1 god håndfuld finthakket purløg
2 spsk. cremefraiche
Salt og peber

Rør rygeost sammen med cremefraiche, agurk, radisse og purløg og smag til med salt og peber

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...