mandag den 3. september 2012

VELKOMMEN TIL EFTERÅRET

Intet siger velkommen til efteråret som en dejlig lun æbletærte med lidt is til 

Ja så var det jo her i weekenden at vi officielt gik ind i efterårsmånederne, og selvom vejret ikke helt har fundet ud af det endnu (hvilket jeg skam ikke klager over) ja så betyder det jo at startskudet officielt er gået til både de lidt tungere retter der kræver lidt ekstra kærlighed at lave end de hurtige og lette sommerretter, og på rigtig "comfort food" der nydes bedst i en dejlig lænestol med et tæppe svøbet om sig. Og "comfort food" var lige præcis hvad vi fik her i weekenden, selvom der måske egentligt nok mere var tale om en "comfort dessert" for vi fik intet mindre en en god gammeldaws æbletærte med lidt vaniljeis "on the side" mums mums mums. Egentligt var det en ret spontan idé at lave æbletærte som jeg faktisk fik allerede i onsdags da jeg kom forbi torvet hvor der stod en masse lokale landmænd og solgte både frugt, grønt og blomster. Og hos en af landmændene kunne man få 3 pund nyplukkede danske æbler for en flad 20'er, se det kan man da næsten ikke sige nej til. Så jeg hev fat i en pose æbler og fandt en 20 frem fra pungen og så burde den handel jo ellers være overstået, men næ nej landmanden spurgte om ikke jeg ville have 2 poser for samme pris, og det tog jeg da glædeligt imod, så med små 6 pund æbler tog jeg glad hjem  og begyndte at tænke på hvad alle de æbler jeg ikke kunne nå at spise "au naturel" skulle bruges til, og det endte altså med et styks weekend forkælelse i form af en god æbletærte :)

Her kommer der lige et tip til alle jer Sultne Studerende derude, for hvis i bor i en by hvor der jævnligt er torvemarkeder, ja så kan det godt betale sig at komme sidst på dagen. For det er sidst på dagen at sælgerne skal have solgt de sidste af deres vare så de kan komme hjem og få fyraften, og det betyder at man nærmest får smidt både frugt, grønt og blomster i nakken. Ja det kan godt være at man så skal være lidt mere kreativ med madlavningen da man ikke kan være helt sikker på at udvalget er det største, men de varer der så er tilbage er stadig super friske, og så fås de oven i købet til lidt mere SU-venlige priser



Æbletærte:

500 g hvedemel
100 g flormelis
250 g smør
1 knsp salt
2 æg
8 æbler, skrællet og kernehuset fjernet
5 spsk. kanelsukker
2 spsk. smør
1 æg til pensling
3 tsk. sukker til at drysse på låget

Sigt hvedemel, salt og flormelis ned i en skål.
Tilsæt smør og nulder det sammen indtil det har en konsistens som grove brødkrummer
Nu skal dejen samles med æggene, når dejen kan samles til en kugle pakkes den ind i film og sættes på køl i min. 30 min.

Når dejen har været på køl deles den i 2, den første del rulles ud, kommes i en form og prikkes med en gaffel

Læg de halve æbler på bunden så den er helt dækket, derefter drysses der godt med kanelsukker og der kommes små smørklatter over æblerne.

Nu skal den anden del af dejen rulles ud og lægges over æblerne, pres gerne lidt ned i kanten så låget fæstner sig til bunden.

Skær nogle snit i låget så dampen fra æblerne kan komme ud.

Pensel låget med sammenpisket øg og drys sukker på
Bag tærten ved 185 grader i ca. 35 min. eller til den er gylden og æblerne er møre

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...