fredag den 28. september 2012

HØRKRAM MESSE 2012 MED EN MASSE BILLEDER



Så var det i dag at jeg vendte næsen mod København bevæbnet med kamera, spænding og madglæde. Jeg havde nemlig fået fribiletter til Hørkrams madmesse med et et ekstra gode i form af et foredrag af selveste fru. Blomsterberg. Biletterne havde jeg fået af min mor som arbejder på et plejehjem der får leveret madvare fra hørkram, og selvom de fleste ting kun blev solgt til storkøkkener, institutioner og lignende, ja så fandt  jeg da alligevel frem til lidt der enten allerede er havnet i detailhandlen eller snart kommer det. Men anyways så var det i hvert fald en dag fuld af gode oplevelser, smage og en masse små vareprøver. Så her kommer der lige nogle billeder af nogle af de lækre ting de viste frem inde på messen.

Dagen startede ud med et foredrag af Mette Blomsterberg , og  nøj hvor var det altså bare godt. Der var både inspirerende ord, sjove historier, faglige råd og meget meget mere.




Signering af bøger blev det også til efter fordraget. Desværre havde jeg ikke nogen bog med hun kunne signere, men jeg fandt dog ud af at Mette skam selv havde taget bøger med som man kunne købe af hende og få signeret med det samme, så selvfølgelig måtte jeg have et eksemplar med hjem.

Så kom man da vist lige i den søde og syvende himmel med en lille hilsen fra selveste Mette Blomsterberg.


Første stop på rundturen i messehallen var en masse forskelige stader med fisk, fiskpålæg og lignende, og et af staderne havde smagsprøver på forskellige former for caviart  hvilket jeg plejer at synes nogenlunde okay. Normalt er det kun i en rød og sort "stenbidder rogn" variant men de andre varianter de har på markede er helt klart anbefalelsesværdige til meget andet en blot pynt på smørrebrød.  Den første jeg smagte var deres "beluga caviart" som havden en utrolig blød og mild smag uden at virke for fisket, og jeg kan helt sikkert se mig spise  en masse blinis eller latkes med den her caviart og lidt cremefraice , dild og finthakket rødløg. Dernæst prøvede jeg "wasabi caviart" og det var jeg også en stor fan af, den var skarp i smagen på den helt rigtige måde uden det tog overhånd og faktisk har jeg planlagt at vi skal have hjemmelavet sushi i weekenden og der kunne jeg godt finde på at lave  nogle rolls der lige bliver trillet i en blanding af sesamfrø og de her små wasabi perler for det tror jeg kun kan blive et sikkert hit. Næste udgave var "balsamico caviart" som var rigtig dejlig frisk og let syrlig i smagen og det var faktisk nok den jeg bedst kunne lide. Den røde "chili caviart" var jeg ikke rigtig til da den var ret tam i smagen og slet ikke kom op i nærheden af wasabi udgaven. De næsten 3 udgaver (rosa, gul og sort) var standard udgaver af caviart uden meget smag af andet en fisk og salt og egentligt mest til pynt, men det skal der jo også være plads til, men lige min smag var det nu ikke helt. Sidste stop med caviart var faktisk noget jeg havde ret svært ved at tro var et rent tang produkt fordi de virkelig lignede lakserogn, men smagsmæssigt var det ikke helt ligesom lakserogn hvilket var synd. Yderligere tror jeg ikke at alle vil synes om den måde  de enkelte "kugler" nærmest poppe i munden på en.

Næste stop var Larsens Fisk der viste deres nye produkt frem "fisk i ruller" de ser måske lidt sjove ud, men jeg lover at smagen var helt fin af både deres tun og makrel. Ideen med "rullerne" er at de er billigere end traditionelt fiskekonservers da det jo er en billigere løsning rent embalage mæssigt (hvilket betyder en stort win for forbrugerne) ud over den billigere pris er de også langt nemmere at åbne da man bare skal twiste den lille metal tud af og så presse fyldet ud, hvilket betyder at man undgår at kunne skære sig  på dåserne samt spare på pladsen i skrældespanden da emballagen ikke fylder nær så meget. Jeg skulle desuden hilse og sige at de små ruller forventes i detailhandlen meget snart, ja måske inden for ganske få uger. Så hvis man kan lide fiskekonservers som tun og markrel med i madpakken er der noget at glæde sig til


Små kanapéer med Larsens makrel ruller, de smagte virkelig godt hvis man da er til fisk


Små kanapéer med Larsens tun ruller, og ja I gættede rigtigt e var også virkelig gode

Rå kamut (en type af durum hveden)

Kogt kamut i en naturel og i en pesto udgave. Lækre kerner der virkelig mætter, og er et godt alternativ til pasta eller ris. Godt nok skal kernerne koge i 50 - 60 min. men når de er kogt kan de til gengæld holde sig på køl i 4 - 5 dage og så er der jo næsten instant fyld til forskellige salater, madpakker eller lignende. Jeg tror f.eks. at de ville smage rigtig godt som alternativ til pastaen i den her pastasalat



Når nu der er en stor afdeling i messehallen dedikeret til kager og søde sager, så kunne man da ikke gå forbi uden at pleje den søde tand lidt

Premier is havde også en stand, og siden astronaut altid har været en af mine favorit ispinde skulle den da også prøves  i en iskugle version. Dog var det en lidt skuffende oplevelse da smagen ikke rigtig kunne leve op til den almindelige pindeversion, dårig var den ikke, men det var heller ikke en der fik hænderne  til at flyve i vejret.

Langt bedre var Premiers is fra deres gammeldags flødeis linje, her ses flødeis med jordbær og man kunne virkelig smage at der var kræset for isen  på alle leder og kanter. I forhold til andre flødeis har Premiers gammeldags nemlig et langt højere indhold af fløde hvilket gør den meget mere cremet og lækker, ja jeg vil næsten gå så langt som at kalde isene i den her linje for nordens svar på den lækre og cremede italienske gelato. Folkene hos Premier har endda tænkt over at isen skal fyldes i emballagen på en bestemt måde således at vi forbrugere kan åbne en is der ser så indbydende ud så muligt . Fra folkene fra Premier  standen skal jeg også hilse og sige at man kan finde isene fra deres gammeldags flødeis linje  i detailhandlen allerede nu, så jeg tror da godt at jeg ved hvad weekendens søde snack skal bestå af 




Der var faktisk kun en ting jeg blev lidt øv over på messen, og det var at de her kyllinge "pops" fra Rose  poultry ikke ser ud til at komme i detailhandlen ever. Øv, øv, øv for de var virkelig gode og for dem der er lige så vild med kyllinge popcorn fra KFC som jeg ville det bare være skønt at kunne få dem der hjemme også, for de smagte næsten som tro kopier. Men jeg er glad for at jeg i det mindste fik smagt dem inde på messen

Hos Santa Maria fremviste de  også en masse produkter, men der var egentligt ikke så meget nyt. Alligevel synes jeg lige at jeg ville dele et billede af nogle ret interessante  popcorn med kakao og chilismag  som både havde en sødme og et lille kick , et lille nip salt og så havde de bare været perfekte  med næsten alle grundsagene repræsenteret  i en snack


Krydderiblandingen brugt til popcornene, er allerede ude i detailhandlen så for en opdateret udgave af popcorn kan det varmt anbefales, men der er selvfølgelig også mange andre anvendelses muligheder

Dagens udbytte... slet ikke så ringe endda

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...