tirsdag den 25. september 2012

FØDSELSDAGS KRINGLE OG EN SMUGLE SYGDOM


Her kommer der et indlæg der lige blev en dags tid forsinket, da jeg igår lå syg og stort set ikke kunne andet end at ligge i sengen pakket ind i flere lag tøj og tæpper, ja aftensmaden ente endda med at bestå af blot lidt ristet brød. Så kræfter til at blogge var der ikke mange af.

Men idag har jeg det heldigvis lidt bedre, så her kan jeg fortælle lidt om den virkelig lækre kringle vi fik i weekenden, for C havde jo fødselsdag her den 15. september, og selvom det da blev fejret med lækker mad og hygge, var det dog stadig ikke alle der kunne komme. Derfor fejrede vi i lørdags lige en lille ekstra fødselsdag hvor vi var ude at spise med C's mor og stedfar, og bagefter tog vi hjem for at få lidt aften kaffe/ te og kage. Eller rettere sagt kringle, fordi det havde C bestilt, og hvem kan sige fødselsdagsbarnet imod, så jeg fandt min mors opskrift på 16-timers kringle frem fra gemmerne og så gik jeg ellers i gang i køkkenet. Men bare rolig, selvom det hedder en 16-timers kringle, ja så tager den faktisk næsten ingen tid at lave, for de 16-timer henviser vist nok bare til at den kan hæve i alt fra 10 min til 16 timer.



Mors 16-timers kringle

200 g smør/ margarine
2 æg 
1 pk. gær 
300 g mel
1 spsk. sukker

Fyld:
160 g smør/ margarine
160 g sukker
3 æbler, revet
4 spsk. mel


Alle ingredienserne til dejen æltes sammen på bordet, vigtigt her er det at gæren ikke skal opløses.

Dejen hæver her imens fyldet gøres klart


Til fyldet piskes smør og sukker hvidt og cremet, rør derefter æbler og mel ind i fyldet.


Del dejen i to og rul begge ud til 0,5 cm. tynde rektangler, og her kan man gøre to ting, man kan komme fyldet på midten og folde siderne ind over til en lang stang, eller man kan snitte "frynser" langs kanten og komme fyldet på midten, derefter flette frynserne ind over fyldet for en lidt mere pyntet kringle.

Nu skal kringlerne hæves i alt fra 10 min. - 16 timer inden de bages.
Pensel kringlerne med sammenpisket æg og drys med sukker og hakkede nødder.

Bages i 12 - 15 min ved 230 grader

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...