tirsdag den 20. december 2011

3 VEJE TIL CHOKOLADE-KONFEKT HIMLEN

Årets konfekt udbud, pistacie juletræer, abrikoskuler og bounty kugler


I år skule der jo selvfølgelig også laves lidt konfekt, og ja det blev da vist nok lige lavet lidt sent da jeg desværre var nødt til at aflyse den konfekt hygge dag jeg havde med dejlige tøser fra gymnasietiden, men heldigvis er der da lige nogle dage til jul endnu så jeg var da heldigvis ikke for sent ude.

Jeg må indrømme at jeg ikke er er helt glad for marcipan, så det fik kæresten selv lov til at stå og hygge sig med så han kunne få sig nogle marcipan kugler med nougat og chokolade mens jeg lavede pistacie juletræer, abrikos kugler og bounty kugler (en opskrift jeg faldt over på denne blog)



Abrikos kugler:

(den her opskrift er mest af alt taget lidt på slum, men prøver at skrive en ca. opskrift)
3 små poser med tørret abrikoser
½ håndfuld kokosmel
1 sjat juice (kan erstattes af vand)
Jeg havde også lidt pistacie nødder liggende så de blev også lige smidt i (efter de var blevet hakket)
Smeltet chokolade

Hak abrikoserne meget fint

Bland de hakkede abrikoser sammen med kokos, pistacie og juice

Blandingen skal kunne formes til kugler meget nemt, men de å hverken være for tørre eller for våde

Nu skalkuglerne bare dyppes i smeltet chokolade og så er de ellers done (hvis de da ikkelige skal pyntes lidt  først)



Pistacie juletræer:

200 g marcipan
1 dl piskefløde
200 g hvid chokolade
50 g usaltede pistacienøder, hakkede
100 g mørk chokolade


Hak den hvide chokolade fint og varm en op sammen med fløden under omrøring.

Afkøl cremen lidt i køleskabet mens resten gøres klar.Rul marcipanen ud i en firkant (ca. 12 x 25 cm)

Pisk cremen stiv med en el-pisker indtil der kan dannes toppe.

Smør cremen på marcipan bunden, drys med hakkede pistacie nødder og sæt bunden på køl.

Når bunden er kold udskæres den i trekanter og bunden dyppes i smeltet chokolade

Bounty kugler:

1 dåse kondenseret mælk (den sødet slags)
250 g kokosmel
Chokolade til overtræk

Kom kokosmel og kondenseret mælk i en skål og rør det godt sammen.

Form nu kokosmassen til kugler (eller små bounty barer) og stil dem på køl i små 10 min.

Nu er der bare tilbage at overtrække de afkølede bounty kugler med chokolade

3 kommentarer:

  1. Ja det er det i hvert fald ^_^

    SvarSlet
  2. Hej. Jeg er ved at lave dine pistacie juletræer. Jeg tror jeg har pisket cremen for meget, da den næsten er som smør når jeg rører ved den. Betyder det noget, eller skal den være sådan? Det smager fint af hvid chokolade.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...