mandag den 12. december 2011

EN GRÆSK TALLERKEN OG EN LILLE MADPAKKE



Jeg har nok jordens dejligste kæreste der har lavet den fineste pakkekalender til mig, og en af dagene var jeg så heldig at åbne en pakke med en stor pose græske krydderier, ja man må sige at han kender sin køkkenglade kæreste alt for godt, for igår var der endnu en stor pose krydderiblanding i min julesok. Men som sagt var det en stor pose med en græsk krydderiblanding jeg fik så den var jeg da nødt til at lege med lige med det samme (det var forøvrigt også den blanding jeg brugte da jeg lavede labneh) Så med krydderierne i hånden blev der hurtigt stilet an med en omgang gyros og på nul kommer fem havde min mor da også fået en lille middags invitation - Og jeg kan nok sige at menuen fald i god jord, ikke nok med at kødet bare smagte rigtig godt, ja så var det arabiske fladbrød jeg fandt i den lokale grønthandler også bare virkelig lækkert

Rester var der også nok af, så det blev hurtigt pakket sammen til en lækker frokost: Øverst er der fladbrød og peberfrugt blomster Nederst er der kød, agurkeskiver, salat og to hjemmelavede karameller I den sidste lille beholder er der lidt ekstra tzatziki til dyppelse




Gyros:

1 pk. korteletter, skåret i tynde strimler
1 - 2 håndfulde græsk krydderiblanding
1 løg, revet
2 - 3 fed hvidløg
1 spsk. citronsaft
3 spsk. olivenolie
Salt og peber


Løg, hvidløg, krydderier, citronsaft, oliven olie og salt og peber røres sammen.

Vend kødstrimlerne i marinaden og lad dem marinerer i min. 30 minutter men gerne natten over.

Nu skal kødet bare steges og så er det bare samlearbejdet der er tilbage.

Jeg smurte først et fladbrød med lidt god hjemmerørt tzatziki og så toppede jeg det af med salat, tomat, agurk, peberfrugt og kød



Tzatziki:
2,5 dl cremefraiche

½ agurk, revet*

1 fed hvidløg, presset

Salt og peber

En sjat rødvins eddike

En lille smugle af den græske krydderiblanding



Jeg kom alle ingredienserne i en skål og rør dem i sammen



*For at tzatziki'en ikke skal blive for våd er det en god idé presse den overskydende væde ud af den revede agurk

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...