tirsdag den 17. januar 2012

MAD I ÆGTE TROELS TRIER STIL



Jeg synes virkelig at det er alt for lang tid siden jeg sidst fik en hakkebøf med bløde løg, kartofler og brun sauce. Så i dag var det simpelthen den her gode gamle klassiker "Bøf med løg" der blev smækket på middagsbordet, men jeg kunne dog ikke helt vende mg til tanken om bare at skulle spise kød og kartofler skyllet ned med brun sauce. Derfor hakkede jeg ½ agurk og nogle tomater og vendte dem i en vinaigrette så der også var noget friskt og grønt på aftenens tallerken.

I morgen er min dag på praktikskolen ret lang da min praktikgruppe har et møde med vores mentor, så derfor er jeg nødt til at have madpakke med. Så efter jeg havde spist aftensmad og ryddet lidt op i køkkenet fandt jeg madkassen frem og pakkede mig en hurtig madpakke med rester fra aftenens måltid.

Lille preview af morgendagens frokost der består af: En burger med bøf, bløde løg og lidt grønt, cherry tomater, appelsinbåde, chokoladekiks og en lille portion agurk-tomat salat

Burgeren blev måske lidt for høj for min lille jordbær madkasse, så den måtte lige forstærkes lidt med ekstra elastikker så en kunne holde lukket


Bøf med løg ala Troels Trier


Hakkebøffer med bløde løg og pandesauce:
1 pk. hakket oksekød
2 løg
1 oksebouillon terning
Lidt mel
Salt og peber
Lidt smør/ margarine

Skær løgene i halve og derefter i tynde skiver.

Varm en pande op ved middelvarme, smelt smørret og kom løg skiverne i panden.

Nu steges løgene langsomt gyldne og blødeunder omrøring (ca. 10 min.)

Herefter tages de bløde løg af panden og stilles til side.

Form nu kødet til 4 bøffer og krydr dem godt med salt og peber på begge sider

Steg bøfferne på panden (kom evt. lidt mere fedtstof på panden hvid det ser ud som om de er ved at stege tøre)

Hvis der skal laves brun sauce til bøfferne gøres dette efter bøfferne er taget af panden.

Panden koges af med ca. ½ - 1 liter vand, derefter kommer man en bouillonterning i saucen hvis man synes at smagen er lidt for vandet.

For at tykne saucen rystes et par spsk. mel sammen med dobbelt så meget vand til en jævning*Jævningen piskes derefter ind i saucen og der smages til med salt og peber.


Agurk-tomat salat:

½ agurk, i grove tern
2 tomater, i grove tern
1 del olie
1/3 del citron saft
Salt og peber
1 ½ tsk. dijon sennep

Pisk olie, citronsaft, salt og peber og dijon sennep sammen til en sammenhængende dressing.

Vend grøntsagerne i dressingen


*Jeg plejer at ryste mel og vand sammen i et lille syltetøjsglas eller lignende

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...