torsdag den 5. januar 2012

SYG MEN STADIG I LETTERE FEST HUMØR

Better late than never! er et ikke det man siger, well here it it goes "Godt nytår til jer" jeg håber at i allesammen er kommet godt ind i 2012 og har både øjne, fingre, tær og alt andet i god behold. Jeg havde selv en okay hyggelig nytårs aften sammen med kæresten og hans to venner. Jeg er desværre ved at have lavet mig en lidt trist tradition med at være syg nytårsaften, og denne gang var da selvfølgelig ingen undtagelse :( så vi var bare der hjemme i år og hyggede med noget god mad og tog det ellers stille og roligt.

Forretten var en tunmousse med rejer på en bund af rød cavi-art med ristet brød til (det fik måske lige lidt rigeligt)

Hovedretten var en culottesteg (gav mig endelig en mulighed for at afprøve mit nye stegtermometer) fløde- mornay kartofler, en bønnesalat med feta og honning ristede nødder. Vi fik også en god rødvinssauce til maden men den er dog ikke med på billedet"

Tunmousse:
3 blade husblas
2 dåser tun
2 dl bladselleri, finthakket 
1 tsk. citron saft
1 ½ dl cremefraiche 
½ tsk. salt
1/4 tsk. cayennepeber
peber
1 dl piskefløde

Læg husblassen i blød i koldt vand i 10 min.Bland tun, bladselleri, citronsaft, cremefraiche, salt, cayennepeber og peber.Smelt husblassen over et vandbad.Afkøl husblassen med lidt af tun blandingen og vend derefter husblassen i resten af tun blandingen under omrøring.Pisk fløden stiv g vend den i - smag moussen til.Fordel moussen i 6 smurte portions skåle o lad dem stå koldt og tildækket i min. 4 timer(Kan også laves i en stor portions skål på ca. 1 liter)


Culottesteg
1 culottesteg
Salt
Vand
(1 stegetermometer)

Forvarm ovnen til 250 grader.Rids fedtkanten og gnid stegen godt ind med salt -stik stegetermometret ind i stegens tykkeste stykkeKom stegen i ovnen i 15 min.Nu skrues der ned for varmen til 180 grader og der hældes vand ned i bradepanden til stegen (vandet skal gå ca. 1½ - 2 cm op ad stegen)Efter ca. 45 min - 1 time burde stegen være færdig ellers så gå efter det stegetermometret siger temperaturen skal være på og hold dig til det.Jeg tog min steg ud da stegens temperatur var ca. 60 grader.



Fløde-mornay kartofler:
Kartoffel skiver
Lige dele fløde og mornay sauce 

Forvarm ovnen til 200 grader Kom kartoffelskiverne i et ildfastfad Bland ligedele fløde og mornay sauce og hæld blandingen over kartoffelskiverne, de skal være dækkedeBag fløde-mornay kartoflerne i ovnen i 30 min. eller indtil kartoflerne er møre og toppen gylden og lækker


*opskriften her varierer alt efter hvor stort et ildfastfad man har, så den er ikke så præcis men til gengæld kan man nemt lave den til både meget få (har da nok tænkt mig at finde et lille ildfastfad en dag og så lave det til en person) og rigtig mange mennesker uden besvær

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...