tirsdag den 23. oktober 2012

KÆMPEBØF TIKL SULTNE MÆND


Onsdagens tallerken med bønner vendt i en simpel vinaigrette, bearnaise sauce spicy bådkartofler og et stykke kæmpebøf

Den bedste form for tidsfordriv for mig er helt sikkert at klikke rundt i blogosfæren, og når jeg så ser noget der ser spændende ud ja så skriver jeg det mig naturligvis bag øret. Og inde hos "Maden i mit liv" så jeg for et godt stykke tid siden en opskrift på "Gigantbøf" og jeg vidste med det samme at det var noget jeg måtte prøve på et tidspunkt. Men desværre gik retten lidt i glemmebogen, men da jeg sad og sorterede mine bogmærker på computeren fandt jeg heldigvis frem til retten igen, og denne gang blev den ikke bare skrevet bag øret til en anden god gang, næ den røg skam på madplanen og i onsdags kom den på menuen til stor glæde for C (ja jeg måtte love højt og helligt at jeg ville lave den igen, så det må da tolkes som om at retten faldt i god jord)

Jeg som I kan se er der links til både Anne-Kathrines lækre blog og original opskriften, men jeg skriver dog lige alligevel opskriften som jeg lavede den nedenfor.


Bøffen steges og dækkes først med skiver af friske tomater....

... og så drysse den med ost og smides en tur i ovnen til osten er smeltet

Kæmpebøf:

 500 g hakket oksekød
2 peberfrugter finthakket
1 løg, finthakket
3 fed hvidløg, presset ellers fint revet
1 æg
1 tsk. chilisauce
Salt og peber
En god håndfuld rasp
1 - 2 tomater i skiver
En god håndfuld revet ost

Rør en fars sammen af kød, peberfugt, løg, hvidløg, æg, chilisauce, og rasp og smag til med salt og peber*
Form farsen til en stor bøf og steg den på begge sider til den er gennemstegt.
Kom der efter først tomatskiverne på bøffen efterfulgt af  osten og så skal den ellers bare en tur i ovnen ved 200 grader indtil osten er smeltet og gylden (ca. 10 min.)

Spicy bådkartofler:

1 kg kartofler, vasket og skåret i både
1  tsk. chilisauce
2 spsk. olivenolie
½ spsk. oregano
Salt og peber


Forvarm ovnen til 200 grader

Kom alle ingredienserne i en plastik pose og vend det hele godt sammen til alle kartoflerne er dækkede
Hæld kartoflerne ud på en bageplade med bagepapir og bag dem i ovnen i ca. 1 times tid - husk at vende dem undervejs så de bliver gyldne og sprøde på alle sider



*Hvis man ikke har lyst til at smage på den rå fars kan man jo altid stege sig en lille prøve delle (det plejer jeg at gøre)

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud - bøf, ost og tomater - det kan nærmest ikke gå galt!
    Mandebøffer er også for piger B-)

    - Anne

    SvarSlet
  2. Ja det er de i hvert fald :D

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...