torsdag den 18. oktober 2012

TILBAGE PÅ SKOLEBÆNKEN

Lune kanelsnegle med en masse dejligt kanelsnask, et rigtig dejligt indslag til eftermiddagskaffen og så bestemmer man jo selv om man vil have dem med glasur på eller "au natuel"

Ja som det fremgår af titlen så er jeg kommet tilbage på skolebænken, og ja så er det nok her at den opmærksomme læser tænker "Var hun ikke lige kommet i mesterlære som kok og ellers godt i gang med sin drømme uddannelse?" Og jo det var jeg skam, men efter ganske kort tid stod det klart for mig at kokkelivet bare overhovedet ikke passede til mig (hvilket var lidt af et chok da jeg var sikker på at kok ville være et perfekt job for mig) men med de lange dage, og med beskeder om at jeg kunne bruge min fagforening til nul og nix i den her branche hvis jeg ellers ville noget andet end at slænge wiener schnitzler over disken på en landevejs kro, ja så kunne jeg godt se at jeg ville være helt kørt ud inden for ganske kort tid, og helt sikkert komme fuldstændigt til at miste min glæd for madlavning og alt hvad det ellers indebære. Og det var jo ligesom ikke rigtig derfor at jeg valgte at uddanne mig til kok. Så jeg ringede til min køkkenchef og fortalte ham pænt at jeg var nødt til at gøre brug af mine 3 mdr. prøvetid og sige op. Men nu var gode råd jo dyre, for da jeg kom i mesterlære betød det samtidig at jeg skulle meldes ud fra skolen i Slagelse og overflyttes til Hotel og Restaurant skolen i Valby, så jeg stod faktisk lidt i ingenmandsland og kunne ikke få færdiggjort mit grundforløb samtidig med at jeg lige pludselig stod uden både indkomst og uddannelse Arrgh. Og det ville vist være en ret stor underdrivelse at sige at jeg hang med mulen i et godt stykke tid bagefter, men en dag kom vores roommate A ind til mig og bad mig om at tage en snak med hans mor, for hun er nemlig ernæringsassistent, og efter en god lang snak fandt vi i fællesskab ud af at det nok ville være en rigtig god idé for mig at prøv at søge ind på grunduddannelsen som ernæringsassistent. Jobbet er nemlig stort set det samme som kok, der er bare bedre arbejdstider og vilkår, så jeg har simpelthen søgt ind på Hotel og Restaurant skolen i Valby med henblik på at blive ernæringsassistent, og i mandags havde jeg første skoledag med en hurtig introduktion der bare bekræftede mig i at det her er det rigtige valg (og er det ikke også noget med at man siger at 3. gang er lykkens gang ;))
Så nu har jeg endelig fundet glæden i hverdagen igen, og selvom det da er lidt hårdt at skulle op kl. 5:00 for at være i skole kl 8:00 ja så er det 100% det værd, og der er endnu mere motiverende når man ved at man har lidt lækkert ventende på sig der hjemme f.eks. lidt kanelsnegle der er klar til lige at lune til eftermiddagskaffen efter en lang skoledag. Og det er præcis hvad jeg har haft liggende her i starten af ugen, for i weekenden lavede jeg nemlig en god portion dej (dobbelt af den nedenfor) der både blev til pizzabunde, et landbrød, lidt boller og en masse kanelsnegle. Ja det var faktisk en rigtig god all-round dej som jeg fandt i en af mine Jamie Oliver bøger.

Kanelsnegle/ all-round brød dej:

1 kg mel
1 tsk. salt
1 spsk. sukker
1 pk. gær
650 ml lunkent vand
4 spsk. oliven olie
Fyld:
125 g blødt smør
125 g sukker
1 ½ spsk. kanel

Start med at lave fyldet ved at piske smør og sukker sammen til det er blødt og cremet og det meste af sukkeret er opløst, derefter røres kanelen i.
Rør gæren ud i det lunkne vand og stil det til side i 5 min.

Ælt derefter mel, sukker og salt ind i gærblandingen (jeg plejer at køre det sammen på min røremaskine, men man kan selvfølgelig også gøre det ved håndkræft)
Når mel og gærblandingen er æltet godt sammen hældes olien ned i dejen og så skal den ellers æltes sammen i min. 10 min

Herefter deles dejen i 2, den ene del formes til en stram kugle og stilles til hævning et lunt sted til dejen er fordoblet i størrelse (45 min til 1 time)
Den anden del dej rulles ud til et rektangel (tykkelsen er jo lidt en smags sag)

Smør fyldet ud i et jævnt lag på den udrullede dej, og rul den derefter nogenlunden stramt sammen til en pølse.
Skær "pølsen" ud i stykker på 1 - 2 cm. tykkelse og læg dem på en bageplade med bagepapir og tryk dem lidt flade.

Derefter stilles også kanelsneglene til hævning i en lille times tid.
Når der er gået en time slås luften ud af brødet og det formes endnu engang til en stram kugle og stilles til efterhævning i endnu en lille times tid.

Kanelseglene derimod er klar til at blive bagt, og det sker ved 200 grader i ca. 15 min indtil de er dejligt gyldne.

Når brødet skal bages sker dette også ved 200 grader dog skal det have lidt længer, det skal nemlig bages i små 30 -35 min til det er gyldent og lyder hult når man banker let på bunden.

1 kommentarer:

  1. Det er de helt sikkert, og så giver de lige et dejligt hurtigt skud energi når man elles kommer træt hjem :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...