lørdag den 6. oktober 2012

LYSERØD LØRDAG


Så er det jo idag at det er lyserød lørdag og landet over er der fokus på brystkræft gennem forskellige events der samler penge ind brystkræftsagen. Og her på Den Sultne Studerende er dette ingen undtagelse, godt nok hjælper jeg ikke direkte med indsamlingen, men jeg vil da opfordre til at man, som jeg selv har gjort, går ind og giver et bidrag på kræftensbekæmpelses hjemmeside. Men nu er det jo en madblog så selvom det her egentligt er ment som et opfordrende indlæg der skal hjælpe lidt til at samle ind til et godt formål, ja så vil jeg da selvfølgelig også smide en opskrift ind på nogle lækre lyserøde cremefyldte éclairs man kan forkæle sig selv eller dem man holder af med efter man har støttet en god sag*

Lyserøde Éclairs

100 g smør
2 dl vand
125 g mel
lidt salt
2 spsk. sukker
1 knsp. bagepulver
3 æg
Fyld efter eget valg
Pynt:Glasur af flormelis og vand farvet lyserødt med frugtfarve
Lidt hakkede nødder

Forvar ovnen til 200 grader.
Kom vand, smør, sukker og salt i en gryde og smelt det langsomt ved middelvarme.
Når smørret er smeltet kommes mel og bagepulver i og det røres hurtigt sammen til en "smørbolle)

Tag gryden af varmen og lad den køle af i 2 - 3 min.

Derefter piskes æggene ind i dejen et ad gangen
Kom nu dejen i en sprøjtepose (eller fryse pose) og sprøjt "pølser ud på en bageplade med bagepapir (ca. 5 cm lange)

Bag "pølserne i ovnen i 20 - 25 min og afkøl dem bagefter på en rist**.

Når éclair skallerne er afkølede kan man gøre to ting, man kan enten tage en sprøjtepose med en spids tyld på og sprøje fyldet ind i skallerne, eller man kan skære skallerne halvejs igennem med en lille kniv og så komme fyldet i herefter.

Pynt herefter dine éclairs med lyserødt glasur og lidt hakkede nødder

*Det skal lige siges at selvfølgelig bestemmer man helt selv om man vil støtte eller ej, og man kan sagtens bare vælge at lave éclairs simpelthen fordig de nu altså bare smager virkelig godt.

**Tag en éclair skal ud af ovnen for at tese om de alle sammen er færdige, i tilfældet af at de ikke er bagt helt færdige er det kun en der falder sammen og ikke en hel pladefuld

2 kommentarer:

  1. Hvor er de søde - hvor mange bliver der af portionen? Og er cremen bare købt?

    - Anne

    SvarSlet
  2. Ja cremen jeg brugte var bare en købe creme, og med hensyn til antallet er jeg ikke helt sikker (men det kommer jo også an på hvor store man gør dem), men jeg vil skyde på at jeg fik omkring 20 stykker ud af den her opskrift, men jeg valgte også at lave dem i mini format for øget cuteness faktor :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...