mandag den 22. juli 2013

EN HALV ØRN I REDE


I torsdags stod der en ægte grillbar klassiker på menuen, C og jeg fik nemlig hver en halv grillkylling med fritter, remo og en omgang frisk agurkesalat. Og nøj hvor var det altså bare godt, og nøj hvor kunne vi bare overhovedet ikke spise det hele... men det betød jo så bare at resterne af kyllingen blev brugt til cæsarsalat senere på ugen. 

Jeg valgte at stege både kyllingen og fritterne i ovnen så det ikke blev alt for fedtet (nej jeg prøver på ingen måde at sælge den her ret som værende sund, men vi kan vist godt blive enige om at det er bedre at stege ting i ovnen end smide det i frituren), og det betød at der var virkelig langt til den tøre og alt for fedtede kylling fra den lokale grill som først bliver stegt til døde i ovnen hvorefter den ryger en tur i den gyldne ønskebrønd. Så hvis du står en dag og har lyst til "en halv ørn i rede" så prøv at give den her opskrift en chance inde du griber fat i telefonen og ringer ned til den lokale grill, for jeg kommer da lige til at tænke to gange over at bestille den her ret udefra når nu det er så nemt at smide det sammen selv.... og hvis man regner med at maden kommer efter ca. 45 min - 1 time så kan man også sagtens selv nå at lave den inden buddet ville kunne nå at få maden bragt ud til dig og ringe på døren..... 

hmmm skulle man mon holde en hastigheds konkurrence med C en dag hvor han bestiller mad og jeg laver den?

Hjemmelavet grillkylling - 2 pers:

1 kylling 
2 tsk. salt
1 tsk. peber
1 tsk. paprika
½ tsk. karry 

Forvarm ovnen til 250 grader 

Flæk derefter kyllingen, dette klares nemt med en fjerkræssaks, men man kan selvfølgelig også klarers det med en kniv.

Kryder nu kyllingen med krydderierne, så den er nogenlunde dækket over det hele.

Kom derefter kyllingen i ovnen i 15 min, efter 15 min skruer man ned til 200 grader (her stiller man også fritterne ind hvis man laver sådan nogle samtidig)

Efter små 30 min burde både fritter og kylling være færdige og så skal man ellers bare nyde sin hjemmelavede grillmenu (evt. sammen med et koldt glas cola)


Frisk agurkesalat - 2 pers:

½ agurk, skåret i skiver på ca. 0,5 cm
6 spsk. oliven olie
Salt og peber
½ citron, saft
½ tsk. dijon sennep 

Pisk hurtigt en dressing sammen af olien, citronsaften og senneppen og smag den til med salt og peber

Vend derefter agurkskiverne rundt i dressingen og server dem sammen med kyllingen 

2 kommentarer:

  1. Lækkert :) Man glemmer jo ellers helt at man bare kan lave det selv! Tak for opskriften.
    Hilsen fattig-bloggeren.

    SvarSlet
  2. Lækkert måltid! :D

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...