lørdag den 6. juli 2013

JORDBÆRKOLDSKÅL


Jeg startede jo hos Kram i mandags, og selvom jeg kun har været der i næsten en uge, så er jeg allerede helt sikker på at det er den perfekte arbejdsplads for mig. Kollegaerne er søde, lokalerne er lækre og fordi jeg har været så glad for stedet indtilvidere, så har det faktisk heller ikke været svært at stå så tidligt op, som jeg ellers regnede med at det ville være.

Her den første uge har jeg stået i grøntafdelingen, sammen med to rigtig søde mennesker som har givet mig den bedste start hos Kram som man kunne ønske sig, og selvom det til tider var lidt hårdt at skulle ordne 40 kg. fennikel den ene dag (ja har stadig en vabel på pegefingeren som minde om hvor jeg holdte kniven), en masse pastinakker den næste og små 400 kg jordbær den tredje så begyndte der faktisk ret hurtigt at gå rutine i det, og lige pludselig virkede det dejligt afslappende og hyggeligt at stå og lave mad... præcis som når jeg står der hjemme og laver mad i køkkenet - den eneste forskel er vel egentligt  bare at jeg nu kommer til at glæde lidt flere mennesker med god mad end bare C og A, men det er jo kun dejligt at tænke på.

Og nu fik jeg jo sagt at jeg stod og ordnede små 400 kg jordbær, men faktisk var der blevet bestilt lidt for mange jordbær hjem så dagen efter stod vi jo lige pludselig og skulle finde på hvad resten af jordbærene skulle bruges til, og ikke nok med at der var jordbær i overskud, der var også kærnemælk i overskud. Så det tog ikke lang tid at komme på idéen med at lave jordbærkoldskål til personalefrokosten, og den blev jeg simpelthen sat til at lave... YAY  :) !!!

Jeg brugte bare den HER opskrift og blendede nogle jordbær ned i den, men bare lige for en god ordens skyld får i den selvfølgelig også her under.

Jordbærkoldskål:

4 past. æggeblommer
2 tsk. vanilje
100 g sukker
1 liter kærnemælk
2 dl ymer
500 g jordbær 

Start med at piske blommer, sukker og vanilje til en tyk æggesnaps.
Når blommerne er pisket lyse og luftige piskes kærnemælk og ymer ned i dem.
Nu er der bare tilbage at komme jordbærene i og og give koldskålene en tur med stavbenderen indtil jordbærene er helt blendet ud.
Smag til sidst koldskålen til og stil den på køl indtil den skal serveres 

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...