onsdag den 23. oktober 2013

FULD GANG I BAGERIET

Sponsoreret indlæg


Her op til efterårsferien modtog jeg en pakke med en masse produkter fra Urtekrams bageserier, og egentligt var planen at jeg ville have bagt med lækkerierne i uge 42 hvor det meste af Danmark havde efterårsferien. Men jeg havde desværre travlt på arbejdet, så det var altså først i gå at jeg fandt tid til at dykke hænderne ned i dejfadet.
I pakken jeg modtog var der 1 kg durum mel, 1 kg sigtet speltmel, valnødder, groft kokosmel, kanel, vaniljesukker, bagepulver, rørsukker, lakridspulver og tre forskellige slags frugtkrymmel lavet på naturens egen farve og smag og uden en masse kemi. Så der var en masse at lege med, og lege det blev der, for efter min tur i køkkenet i går tror jeg næsten at vi har bagværk nok til hele november måned hehe.




De tre slags frugt krymmel jeg fik tilsendt var med ananassmag, granatæblesmag og hyldebærsamg. De er jo kun lavet på frugt koncentrat og majsstivelse, så de er ikke nær lige så søde som alm. krymmel, og så er de formet som store farverige flager . Men det fungere faktisk til deres fordel, for smagsmæssigt har de lidt crunch og en let syrlighed som spiller max sammen med søde og bløde kager, og så pynter de jo også gevaldigt.

Dagens udbytte efter en eftermiddag i køkkenet med Urtekram lækkerier, alle produkterne på nær krymmel blev brugt. Men der var altså grænser for hvad fantasien rakte til.

Før jeg viser lidt mere til hvad jeg fik bagt er jeg lige nødt til at rose Urtekrams meltyper for de var virkelig gode at bage med, og alle brød blev super luftige, og så smagte de færdige produkter selvfølgelige også super godt. De var i hvert fald en del bedre end de brød jeg plejer at bage af Faktas 2 kilos poser til en 10'er (de brød smager stadig godt, men med det her mel fra Urtekram blev brødne bare lige det bedre)

Faktisk var det første jeg lavede med Urtekram pakken ikke brød, men de her marengs gravstene med lakrids. De var et meget stort hit til halloween festen. Og nu har jeg aldrig været sådan rigtigt til at bruge lakrids i køkkenet (i min verden hører det altså kun til nede i slikbutikken), men jeg følte mig eventyrlysten og kastede mig ud i at teste lakridspulveret. Og efter jeg havde smagt de små lakrids kager blev alle mine fordomme gjort til skamme, for det smagte jo godt gjorde det

De her små muffins er her hjemme kendt som iriskager, og jeg har også tidligere vist dem her på bloggen i en St. Patricks day version. Men denne gang blev de lavet med både kokosolie og kokosmel fra urtekram, så der var skruet max op for kokossmagen denne gang og det var bestemt ikke tosset 


Det var måske meget godt at jeg først fik bagt her efter efterårsferien, for jeg endte med at få bagt rigtig meget mad brød som drengene kan få med i skole. Et af de madbrød jeg fik bagt var den her focaccia med tomat, rosmarin, chili og mozzarella, og selvom C mente at den nu manglede lidt kød af en art (læs peperoni og skinke) så var vi enige om at de var et af de bedre madbrød jeg havde lavet. Og jeg måtte da også højt og helligt love ham at jeg på et tidspunkt lavede samme brød, bare med skinke, som en slags deep pan pizza.


Focaccia med tomat, rosmarin og chili - 1 stk:

500 ml lunkent vand
550 g tipo 00 mel (kan erstattes af hvedemel med højt protein indhold, men tilsæt evt. lidt mere vand)
250 g durum mel
25 g gær
15 g salt
50 g oliven olie
Fyld:
2 tsk. tørret rosmarin
200 g cherry tomater, skåret i halve
2 - 3 syltede chilier, fint hakket (alt efter smag selvfølgelig)
Salt
Oliven olie
150 g revet mozzarella

Rør gæren ud i det lunkne vand og ælt herefter langsomt salt og melet ned i væden.

Når man har en næsten sammenhængende dej æltes også olie ind i dejen.

Fortsæt nu med at æltet dejen til den bliver ensartet og smidig, ca. 10 min.

Sæt nu dejen på køl natten over.

Dagen efter kommes dejen i en smurt bradepande og stilles til hævning et lunt sted i ca. 1 time

Lav nu små fordybninger over hele dejen med fingrene og drisel dejen med olie hvorefter fyldet fordeles.

Bag focaccia'en ved 150 grader i 10 min og sænk herefter varmen til 200 grader i 10 min.

Små horn med ost og skinke til madpakken blev det også til


Toast spelt horn - 12 stk:

25 g gær
1,5 dl lun mælk
1 spsk. cremefraiche
1 tsk. salt
1 tsk rørsukker
300 g speltmel
6 skiver hamburgerryg
6 skiver toastrost
Dressing rørt af 1 spsk. ketchup og 1 tsk sennep

Rør gæren ud i mælken

Tilsæt cremefraiche, salt, sukker og mel ig ælt det sammen til en smidig dej, ca. 10 min, stil herefter dejen til hævning i ca.1 time.

Rul nu dejen ud til et rektangel og skær den i 12 trekanter.

Smør hver trekant med dresingen og fordel ½ skive skinke og ½ skive ost på hver trekant.

Rul trekanterne samme til små horn og lad dem efterhæve i 30 min. hvorefter de bages ved 200 grader i 10 min.


Salte snegle blev det også til, både en pesto snegl (Som vi skal have næste gang der står kødsauce på menuen) og en hvidløgs snegl (som vi skal have allerede i morgen sammen med tomatsuppe) og jeg kan godt afslører at hviløgssneglene var et af de bedste former for hvidløgsbrød jeg har lavet. Ja A sagde faktisk "de er jo bedre end dem man køber", så det må da siges at være et kompliment

Hvidløgssnegle/pesto snegle:

3 dl lunkent vand
50 g gær
2 tsk. sukker
2 tsk. salt 
200 g durum mel
500 g spelt mel 
2 spsk. olie
Fyld:
1 glas pesto
100 g hvidløgssmør
(jeg tog den nemme løsning og købte mig til begge dele)

Rør gæren ud i det lunkne vand og ælt herefter langsomt salt, sukker og melet ned i væden.

Når man har en næsten sammenhængende dej æltes også olie ind i dejen.

Fortsæt nu med at æltet dejen til den bliver ensartet og smidig, ca. 10 min. stil herefter dejel til hævning i 1 time.

Del nu dejen i 10 og rul begge deje ud, smør hvidløgssmør på den ene og pesto på den anden og rul dem sammen.

Skær sneglene på ca. 3 cm og kom den i et ildfast fad, de må godt stå lidt tæt for de skal helst vokse sammen til et slags bryde brød.

Efteræv sneglene i ca. 30 min og bag dem ved 200 grader i ca 15 - 20 min.

Morgenboller til weekenden blev det også til, og faktisk er det nogle at de bedre morgenboller man kan lave. De kan nemlig bages med det samme, hæve natten over på køl eller fryses før de bages så man kan lave sine egne bake-off boller som man altid kan have klar til nybagte boller klar til weekenden uden for meget stress og jag.

Sesam-valnødde boller - ca 20 stk:

 4 dl lunkent mælk
 25 g smeltet smør
 1 æg
2 dl ymer
3 spsk. tahin
 1 spsk. honning
 1 tsk. salt
 15 g gær
 20 g sesam frø
70 g valnødder, grofthakket 
 500 g speltmel
  250 g hvedemel

Rør gæren ud i mælken og bland herefter de øvrige ingredienser i og ælt dejen indtil den begynder at blive smidig, ca. 10 min.

Lad nu dejen hæve et lunt sted i ca. 1 time, herefter rulles dejen til en lang pølse og deles i ca. 20 stykker.

Form hvert stykke til en bolle, pensel dem med olie og drys med flere sesamfrø, og lad dem efterhæve i endnu 1 time inden de

A) sættes i køleskabet natten over (bages dagen efter)

B) Sættes i fryseren som dine egne bake-off boller (bages inden for 3 måneder)

C) Bage med det samme ved 220 grader i 20 min. (hvis de tages direkte fra frost ligger man 10 min. oven i bagetiden)
       

En bette rabarber kage med kokos og marcipan blev det skam også til

Rabarber-kokos kage med marcipan:

100 g rørsukker
2 æg
100 g smeltet kokosolie 
100 g hvedemel 
50 g kokosmel
1 tsk bagepulver
½ tsk. kanel
2 tsk. vaniljesukker
100 g marcipan, skåret i små tern
300 g rabarber, skåret i små stykker
50 g rørsukker

Start med at vende rabarberne i 50 g sukker og stil dem til side.

Pisk æg og sukker hvidt og luftigt, herefter røres kokosolien i lidt efter lidt.

Bland nu alle de tørre ingredienser sammen og vend dem i dejen.

Til sidst røres marcipan og rabarber ind i dejen og herefter fordeles dejen i en surt tærteform.

Bag kagen ved 175 grader i ca. 30 min eller indtil den er gylden og gennembagt

Og sidst men ikke mindst fik jeg også bagt det her flotte ølgrydebrød, det var et meget langsommeligt brød og helt sikkert også det vi alle tre glædedet os mest til at smage, og ja før i spørger så var det hele ventetiden værd

Grydebrød med øl:

15 g gær
3 dl mørk øl
1 spsk. oliven olie
10 g rørsukker
15 g salt
150 g durum mel
250 g speltmel 
400 g speltmel  

Rør gæren ud i øllet, tilsæt derefter resten af ingredienserne og ælt det til en ensarten og smidig dej ca. 10 min.

Form nu dejen til en kugle og lad den hæve natten over i køleskabet.

Dagen efter lader man dejen hæve på køkkenbordet i 2 timer

Kom nu en støbejernsgryde i ovnen (med låget på) og forvarm den til 250 grader.

Når gryden er godt varm kommer man forsigtigt dejen ned i gryden, ligger låget på og bager den i ovnen i 30 min.

Efter 30 min sænkes varmen til 220 grader, låget fjernes og brødet bages i yderligere 10 min.

2 kommentarer:

  1. hold da fast en bagefest! Jeg skal så meget have testet det nye LCHF brødmix - og evt. ha nallerne i de skønne øko-krymmel...

    SvarSlet
    Svar
    1. ja var godt nok også træt bagefter, men det var alt arbejdet værd :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...