søndag den 25. november 2012

FØDSELSDAGS BRUNCH

De fine gaver jeg fik af familien i søndags: en lækker grøn KitchenAid, fjerkræsaks, en masse produkter fra Oscar Sauce (hvor min bror arbejder) og en rigtig fin silikone form der nok skal blive kreeret en masse flotte desserter i

Endnu engang står der et forsinket indlæg for skud, jeg har nemlig haft lidt små travlt så jeg fik aldrig lavet et indlæg om min fødselsdag, men det må jeg jo så bare gøre noget ved nu. I søndags havde jeg nemlig hele familien forbi til brunch, og jeg kan godt sige at det ikke var helt nemt at finde plads til alle 19 børn og voksne i vores lille lejlighed, men vi fandt dog ud af det til sidst uden alt for meget omrokering. Det var bare super hyggeligt og maden var slet ikke dårlig hvis jeg slev skal sige det ;)

Istedet for de tradtionelle brunch med røræg, pølser, bacon, pandekager og en masse andet hejs valgte jeg at lave min egen lyn udgave af en brunch uden stress og jag da alt stort set bare skulle stilles frem og spises, ja det eneste der faktisk tog tid var at stege baconnet og smage yoghurten til med vanilje og appelsin... se det er da en fødselsdags brunch der er lige til at klare.

ET rigtig fint fad jeg fik af min mor sidst hun var i Rumænien fuld af en masse frugt, grønt og pålæg udgjorde en del af brunch buffeten i køkkenet

De lækreste små hindbær-cheesecake yoghurt i praktiske små engangs glas, de tog virkelig kegler.


Et tættere kig på pålægsfadet...


... og en masse hjemmebagt brød at komme pålæg på (rugbrødet var dog købt, og mor havde bagt nogle grove formbrød til mig)


Det meget populære brunchfad med æg, pølser, bacon, tomat og champignon. Det var super nemt at lave og kommer helt sikkert på menuen igen næsten gang jeg laver brunch. For alt hvad det er, er sammenpisket æg og lidt mælk med salt og peber der bages i ovnen (ligesom en stor æggekage) og når det er ved at være færdigt toppes den af med hvad man nu lige har lyst til såsom bacon, pølser, tomat og champignon eller hvad man ellers kan lide


Søndagens fødselsdags brunch tallerken.

Min mor havde også lavet en fin brunsviger kagedame til mig, og den pyntede jeg sammen med min lille niece Emilie med glasur og slik, ja glasuren løb en smugle så helt køn blev den ikke, men den smagte super godt og så var det også super hyggeligt lige at lege lidt i køkkenet med niecen


Lysene skulle selvfølgelig også tændes så de kunne blive pustet ud igen... og ja selvom jeg blev 21 og havde rigeligt med lys, ja så drillede holderne til lysene mig lidt så der kunne kun komme 18 lys i, men det vigtigste var jo også at der kom lys i :)


Hindbær-cheesecake yoghurt ca. 16 stk.:

1 l græsk/ tyrkisk yoghurt
2 poser frosne hindbær
Flormelis
Ca. 2 vanilje stænger
Saft og skal af 3 klementiner
½ pakke digestive kiks

Start med at komme de frosne hindbær i en gryde sammen med 2 spsk. flormelis og kornene fra ½ vanilje stang  og giv dem et opkog, man skulle jo nøddigt have at ens gæster skulle gå hen og blive syge.
Hiv derefter stavblenderen frem og blend bærene, smag til med mere flormelis hvis det er nødvendigt og stil dem på køl*

Mens bærene køler røres yoghurten sammen med klementin saft og skal, kornene fra 1 ½ vaniljestang samt flormelis indtil man synes at den smager godt.
Nu er der bare tilbage at knuse kiksene og at samle hindbær-cheesecake yoghurterne.

Start med at komme et lag kiks i bunden af et glas, kom derefter et lag hindbær, efterfulgt af et lag yoghurt.
Til sidst kommes en lille klat hindbær oven på yoghurten og der drysses med lidt gyldent kikse støv.

*Man kan med fordel lave alle delene til hindbær-cheesecake yoghurten dagen i forveje,n, for så skal den bare samles på selve dagen.

1 kommentarer:

  1. Ja sagtens, jeg brugte bare clementin fordi jeg havde nogle liggende. Men appelsin ville så absolut kunne bruges istedet :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...