mandag den 26. november 2012

JULEKUGLER



Nu er vi jo ved at gå den søde juletid i møde, og det betyder at der snart skal laves adventskranse, kalenderlys dekorationer, julekager og en masse andet knas. Ja for julegodter det skal der helt sikkert til, og jeg har da både planer om vaniljekranse, brændte mandler, pebernøder, svenske chokolade brød og hvor kunne jeg dog bare blive ved med at remse op hvad jeg har planer om at lave, men bare rolig det gør jeg ikke… eller i hvert fald ikke før det er blevet lavet så jeg kan smide et par billeder og opskrifter ind på bloggen ;) 
Jeg har dog fået taget lidt forskud på en lille før december julegodte i form af de sødeste små ”Julekugler”, og indrømmet der blot tale om en pyntet udgave af romkugler. Men de smagte bare så godt (specielt dem der var dyppet i chokolade) og de blev så fine at jeg synes at de fortjente at få deres eget indlæg. For romkugler dækket af knasende sprød mælkechokolade og pyntet med lidt appelsinskal, eller pyntet med nogle knuste sølvkugler der får kuglerne til at ligne små glitrende snebolde det er da næsten ikke til at stå for. Det er nok den nemmeste lille godte at lave, og de kan varieres i de uendelige, man kan dyppe dem i chokolade som her, vende dem i kokos eller krymmel som alm. romkugler, forme dem til små pølser og pakke dem ind i marcipan og dyppe enderne til små træstammer, vende dem i cornflakes som jeg f.eks. gjorde med de her små guldklumper. Ja man kan jo købe sæson bestemt krymmel for en speciel højtids kugle som jeg f.eks. gjorde med de her små fine Amorkugler til valentinsdag eller .




Julekugler*:

Kagerester fra fryseren/ eller en købt skærekage
Et par spsk. kakaopulver
Et par spsk. fulde hindbærsyltetøj
Romessens
Pynt:
Revet appelsin skal
Knust sølvkugle krymmel for en let sne-glimmer effekt
Smeltet chokolade

Riv kageresterne i stykker og kør dem igennem en foodprocessor til det er meget fine krummer, eller hak det fint med en kniv.

Tilsæt kakaopulver efter smag og syltetøj (lidt ad gangen) sammen med romessens og kør det på foodprocessoren indtil det samler sig til en ensartet masse, hvis man ikke har en foodprocessor kan man sagtens bare ælte den sammen i hånden.

Nu kommer det sjove, først smages dejen til indtil man synes at den har den helt rigtige smag, og  herefter skal den bare trilles til kugler.

Nu kan man pynte kuglerne ved at dyppe dem i smeltet chokolade og komme lidt fint revet appelsinskal på toppen eller drysse lidt sølvkugle støv på den våde chokolade - hvis man dypper kuglerne i chokolade skal de lige på køl til chokoladen er stivnet før de spises.

Men man kan også bare trille kuglerne i krymmel eller kokos og spise dem med det samme.

*Som med romkugle opskriften er det lidt svært at give præcise mål til ingredienserne da det meget kommer an på mængden af kagerester samt ens individuelle smag

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...