mandag den 1. april 2013

DEN GRIMMESTE RET JEG HAR LAVET...


... Var nok den vi fik at spise sidse i onsdags, dagen før havde jeg nemlig fået kogt alt for mange kartofler, og jeg vidste at C og A aldrig ville komme igennem dem som kartoffelmadder, derfor endte jeg med at lave biksemad af dem. Og selvom biksemad jo er den idelle reste-mad, så tror jeg faktisk at det var første gang jeg smagte det. Jeg overvejer ellers tit og ofte at lave biksemad af mine rester, men det er bare aldrig rigtig blevet til mere end en tanke, og det skyldes nok som titlen også siger, at det er en ret der er så grim at jeg bare er gået udfra at det umuligt kunne smage godt.

Men jeg kunne da ikke have taget mere fejl, for på trods at det grimme udseende smagte det jo faktisk helt vild godt, og det er lige før at jeg overvejer at lave for mange kartofler i fremtiden så vi kan få den her ret lidt oftere.

Jeg ved faktisk ikke om jeg burde skrive en opskrift på biksemaden her, for det er jo teknisk set bare en rest kartofler og lidt kød som blev stegt sammen og fik et spejlæg på toppen, men i tilfælde af at der sidder en derude og godt vil have en opskrift har jeg nu alligevel skrevet opskriften på min biksemad herunder.
.
Ingredienserne til min biksemad: en rest kartofler, 1 løg, lidt ost, worcestershire sauce, en rest kylling, en billig bøf og et æg pr. mand

Biksemad - 3-4 pers:

1 rest kogte kartofler, ca. 500 g
1 rest kød, jeg havde en smugle kylling tilovers fra frokost og købte også en billig bøf så der var lidt ekstra kød
1 stort løg
½ spsk. worcestershire sauce
evt. lidt ost hvis man har det
Salt og peber
dStart med at stege kødet hvis det er nødvendigt, efter det er stegt skæres det i tern og sættes til side.
Skær nu løgene i tern og svits dem på en stor pande, når de begynder at blive gyldne stiles også de til side sammen med køddet.


Nu skæres kartoflerne i tern, og derefter steges de nogenlunde sprøde i panden.
Når kartoflerne begynder at blive sprøde kommes kød og løg til bage i panden, og det hele smages til med salt, peber og worcestershire sauce.

Hvis man har lidt ost kan også det kommes i nu, og så skal det hele ellers bare vendes sammen og så er man næsten færdig.

Lad biksemaden stå og hygge sig lidt ed svag varme mens man spejle et æg pr. person.
Når spejlægene er færdige serveres de over biksemaden og så skal man ellers bare finde kniv og gaffel frem så der kan smovses

1 kommentarer:

  1. Jeg elsker biksemad - især som tømmermandsfoder, der er det så ideelt!
    Ser godt ud, selvom det er grimt B-)

    - Anne

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...