mandag den 1. april 2013

THE GIFT THAT KEEPS ON GIVING


For nyligt sad jeg og så Nigella Express, og jeg er bare nødt til at sige at den dame er mere end genial. I et af afsnittene var der fokus på morgenmad, og en af opskrifterne hun viste var på noget så genialt som hjemmelavet "pancake mix". Nu ved jeg godt at man selvfølgelig bare kan købe en "Shake 'N' Bake" pandekage mix fra Maizena, men de koster alligevel ca. 20 kr. og så får man ikke særligt meget for pengene. Men den her pandekage mix bliver lavet af ingredienser som man stort set altid har på lager, så den koster næsten ingenting i forhold til købeversionen, og så får man en hel del mere pandekage mix ud af det, og det betyder selvfølgelig også at man kan få flere pandekager at spise :). Ja jeg synes faktisk at det var så smart at jeg lige måtte se om jeg havde alle ingredienserne på lager, og det havde jeg heldigvis. Så det store dejfad blev hevet ned fra køkkenskabet så jeg kunne lave min helt egen pandekage mix, ja faktisk besluttede jeg mig for at lave dobbeltportion af opskriften, for så havde jeg en super hurtig hjemmelavet værtindegave som jeg kunne give til min svigermor. Jeg er nemlig ikke særlig god til det der med at give blomster som gave til andre, og det har nok noget at gøre med at jeg selv bliver meget mere glad for en spiselig gave... ja jeg kan ikke gøre for det, men jeg tænker altså nok bare mest med maven :-) Derfor tænker jeg at andre nok har det på samme måde, og indtil videre så har jeg endnu aldrig mødt en der ikke sætter mere pris på en lækker hjemmelavede goodie end en blomsterbuket der visner i løbet af et par dage.

Man kan få virkelig mange pandekager ud af den her pandekage mix, så man skal ikke lave hele portionen på en gang (med mindre man har lyst til at få ret ondt i maven). Jeg foreslår at man hiver fat i et tekrus og måler en kop pandekage mix af til 1 kop mælk og 1 æg, for med de her mål får man en pæn portion pandekagedej der nok skal kunne stille pandekagesulten hos 3 -4 pers. Resten af pandekage mixen kan man have stående i en glaskrukke eller lignende til næsten gang man får lyst til en hurtig omgang pandekager, og skulle vi så ikke lige blive enige om at vi ikke køber Maizena padekage mix igen når nu det er så simpelt og billigt selv at lave det?

Tavle sticker forrest på glasset så man kan se hvad der er i...

...og opskrift bag på glasset (og ups jeg glemte da vist et "l" i ml). Begge er skrevet med en kridt tusch, så det vaskes nemt af med en våd klud og så kan glassene jo genbruges til noget andet.... måske en ny spiselig gave ;)

Pancake mix:

600 g mel
3 spsk. bagepulver
2 tsk. natron
1 tsk. salt
50 g sukker
½ tsk. vaniljepulver

Rør alle ingredienserne godt sammen og kom dem i en krukke med tætsluttende låg.
Så har man altid en portion pandekager klar lige ved hånden når man får lys til lidt lækkert, og som en ekstra bonus er det også en super gave man kan give til en man holder af.
.

Pandekager:

150 g pancake mix
250 ml mælk*
1 æg

Pisk alle ingredienserne sammen til en lidt tyk pandekage dej.
Kom ca. 2 spsk. dej påen pande og bag pandekagerne.
Når der begynder at komme små bobler i dejen er det ved at være tid til at vende dem**.
Når pandekagerne er gyldne på begge sidder er de færdige.

*Jeg plejer at måle ingredienserne af i mit tekrus, det passer nogenlunde med 1 krus mix, 1 krus mælk og 1 æg, men hvis man hellere vil måle ordentligt af kan man selvfølgelig satens gære den.

**Et lille pandekage tip: Når man har kommet dejen på panden kan man komme enten lidt blåbær, chokolade, jordbær, banan eller andet i den våde dej, det er kun fantasien der sætter grænse for hvor meget man kan pimpe de her pandekager op

3 kommentarer:

  1. Nej hov der skulle stå 3 spsk. bagepulver og 2 tsk. natron ups. tak fordi du spottede det :)

    SvarSlet
  2. Nej jeg har lavet en fejl det er 3 spsk. bagepulver og 2 tsk. natron :)

    SvarSlet
  3. God ide! Det må jeg prøve! Jeg eeelsker pandekager, men orker ikke altid at stå med det helt store om morgenen, så dette må jeg prøve :o)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...