mandag den 8. april 2013

DEN STORE FLÆSKESTEGS CHALLENGE

For et godt stykke tid siden lavede jeg jo det her  indlæg om hvordan jeg fik en ret til at strække sig i tre dage, uden det blev kedeligt eller ensformigt, og nu tænkte jeg at det var ved at være på tide med en udfordring som den igen. Eller retter sagt C tænkte at det var på tide, men det var nok mest af alt fordi han var ved at være træt af hele tide at få flæskesteg. For oftest når vi er i Kvickly falder jeg jo over de store flæskestege på en lille meters penge, og hvis ikke vi har en steg liggende i fryseren hiver jeg en svend med hjem under armen, deler den i tre, og kommer alle tre mindre stege i fryseren. Og nu har jeg ok været lidt slem til bare at lave dem som alm. flæskestege, så det var herren i huset simpelthen gået hen og blevet træt af. Så med den sidste steg vi havde liggende i fryseren, besluttede jeg mig for at udfordre mig selv til at skule få den til at strække til aftensmad i tre dage til  tre personer. Let var det ikke, men jeg kom da alligevel frem til nogle ret så lækre retter som C bestemt ikke fandt kedelige.

En flæskesteg på 1300 g, tre retter og en enkelt snack blev det til. For sværen skar jeg af sammen med det værste fedt og lavede, flæskesvær af

Klik HER for at hoppe til opskriften på flæskesvær



 1. dag:

Den første ret fik vi i fredags, og her havde jeg skåret tre korteletter af stegen, så her stod menuen på tex-mex fyldte korteletter. De var virkelig gode, og med nogle sprøde nachos med cheddar og en chunky guacamole* som tilbehør var det bare den perfekte start på weekenden



2. dag:


I lørdags havde jeg skåret den ene halvdel af det kød der var tilovers fra fredagens korteletter i tyndestrimler, jeg valgte at blive lidt i det mexicansk inspirerede køkken, for der stod nemlig fajitas på menuen. Og det tog faktis ingen tid at smække det sammen, for kødet havde marineret i køleskabet fra fredagen og skulle bare lige hurtigt steges. Peberfrugt og løg skulle også bare lige hurtigt skæres i strimler og steges. Så der var masser af overskud i køkkenet, og derfor fik vi også hjemmelavet salsa til sammen med guacamole og cremefraiche

3. dag:

Den sidste rest kød som var tilbage blev skåret i tynde skiver og marineret i BBQ krydderi, og det fik vi at spise i søndags som sandwiches. Og med dem sluttede jeg min lille flæskestegs challenge , og resultatet var jeg bestemt meget tilfreds med. Godt nok skulle jeg lige tænke lidt mere over aftensmaden end jeg plejer, men det var nu meget sjovt med sådan en lille hjemmestrikket udfordring

Tex-mex fyldte korteletter - 3 pers:

3 korteletter ( 1pr. pers.)
85 g flødeost, naturel
100 g cheddar
2 hakkede forårsløg
2 hakkede jalapeños
4 skiver stegt bacon, groft hakket
Saft og skal fra 1 lime
Salt og oeber
Panering (1 sammenpisket æg, 2 gode håndfulde rasp og 2 gode håndfulde mel)

Start med at skære en lomme i hver kortelet og krydr dem med salt, peber og limeskal.
Rør nu fyldet sammen af flødeost, cheddar, limesaft, jalapeños, forårsløg og bacon.
Fyld hver lomme op med fyldet og paner korteletterne før de steges gyldne og sprøde op en pande.
Server sammen med guacamole og nachos

Fajitas**

300 g svinekød i tynde strimler
1 spsk. stødt koriander
½ jalapeño
2 tsk. chilipulver
1 lime, saft
2 fed hvidløg
2 forårsløg
1 spsk. olie
1 tsk. oregano
Salt og peber
2 peberfrugter i strimler
1 stort løg, i strimler

Blend koriander, jalapeño, chilipulver, limesaft, hvidløg, forårsløg, olie, oregano og salt og peber sammen til en marinadeog mariner kødet i min. 2 timer, men gerne natten over.
Steg peberfrugt og løg på en pande indtil de begynder at blive karameliserede, og stil dem derefter til side.
Nu skal kødet bare en tur på panden og så kan man spise sine fajitas i lune tortilla wraps med peberfrugt/løg fyldet og evt. salsa, guacamole og cremefraiche

Hjemmelavet salsa:

4 modne tomater skåret i tern
5 små forårsløg
1 jalapeño
2 tsk. stødt kotiander
Saft fra 1 lime
Salt og peber

Bland alt sammen og lad det stå og trække i små 20 min.
Hvis man vil havee konsistens der minder lidt mere om det man køber kan man evt. lige blende salsaen lidt med en stavblevder

*Det er samme opskrift som den her guacamole, mine avocadoer var bare ikke lige helt modne så de kunne ikke moses. Men det var også ligemeget for det smagte stadig skønt

**Man kan også sagtens bruge andet kød såsom okse eller kylling
Fajitas:**
Hjemmelavet salsa:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...