mandag den 29. august 2011

VERDES NEMMESTE GROV BOLLER



Den her opskrift er i den grad min "go to" opskrift når jeg står og mangler brød i det lille hjem, den er bare super nem og kan varieres i det uendelige, f.eks. kan den bruges til pizzaboller, sandwichboller, morgenbrød, flutes m.m. her kommer den så i en lille grov udgave da jeg var så heldig at have lidt femkorns blanding liggende i skabet.

Dejen lige taget ud af køleskabet om morgenen

Den lettere klæbrig dej lige inden de kommer ind i ovnen

All the guys fresh out of the oven ^_^

Verdens nemmeste grovboller:

½ pk. gær
500 ml vand
1 ½ tsk. salt
1 - 2 håndfulde femkorns blanding
ca. 600 - 700 g mel*

Rør gøren ud i koldt vand i en skål.

Tilsæt salt, femkorns blanding og mel og rør dejen godt sammen.

Lad dejen hvile i køleskabet natten over under et dække**

Næste morgen tændes ovnen på den højeste varmegrad og dejen formes til boller (dejen er stadig meget klæg, så husk at dyppe hænderne i vand hver gang der tages en klump dej)

Sæt bollerne i ovnen ved højeste varmegrad i 8 min, herefter sættes varmen ned til 200 grader og bollerne får 12 - 15 min.... done and done


*Jeg tog melet lidt på slum så er ikke sikker på den eksakt mængde, men dejen skal være let klæbrig og ikke for fast inden den sættes i køleskabet (bare rolig selvom dejen er blevet lidt for våd kan man sagtens stadig få lækre boller ud af det.. det er en opskrift der næsten ikke kan gå galt)

**Jeg havde et låg til min skål, men man kan sagtens bare komme en plastik uden om skålen

4 kommentarer:

  1. Hej Den sultne studerende.

    Hyggelig blog du har :) Koldhævede grovboller er bare det bedste! Må jeg komme med et lille trick? Du kan sagtens bruge meget mindre gær, fx 10 g i stedet for 25 g. Din dej ser nemlig en smule overhævet ud fordi den "synker" nedad. I stedet skal den ligne en art kuppel.

    Jeg plejede altid at bruge 25 g gær ligesom dig, men så lærte jeg af en bager at brødet bliver meget bedre med mindre gær og holder sig længere.

    Allervenligst
    Natalie

    SvarSlet
  2. 1000 tak for de søde ord. Er glad for at du kan bruge opskriften :)

    SvarSlet
  3. De er super god, det er bare guf:)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...