mandag den 16. juli 2012

DET GROVE GAVEBRØD



Og så lige et kig ind til den lækre krumme

Jeg ved ikke lige hvorfor, men lige siden sommerferiens start har vi stort et ikke købt brød herhjemme for jeg har været totalt overskudsagtig og stået for al brødbagningen selv. Eller for at være helt ærlig ja så ved jeg nu ikke om det var fordi jeg var overskudsagtig eller ikke lige kunne finde på andet at lave... men jeg hælder nok mest til det sidste. Anyways det har været super lækkert med nybagt brød og åbenbart er en af top 50 tingene man bør gøre før man dør, at bage et godt brød, og så spise det "fresh out of the oven", så man må i den grad sige at vi har levet livet her i ferien, for det er jo næsten umuligt at modstå duften af en nybagt brød, og hvorfor skulle man dog også det, for det er jo bare en af de ting der kan give en et smil på læben med det samme. Derfor er det faktisk også en ret så god idé at bage et brød og give det som en gave til en man holder af, da jeg gav min svigerinde det her brød til hendes fødselsdag virkede hun i hvert fald ret så begejstret


Grov brød:

100 g rugmel
400 g hvedemel
10 g salt
300 ml lunkent vand
10 g gær
20 ml rapsolie

Rør gæren ud  det lunkne vand og stil det til side i 5 min.
Mål melet og saltet af og hæld det ud på køkkenbordet (jeg finder det nemmere at røre dejen sammen og ælte på den her måde)

Lav en fordybning i melet og hæld langsomt vandet ned i fordybningen mens melet langsomt bliver rørt ind i væden.

Når man har rørt mel og væden sammen hældes olien ned i dejen og så skal man ellers ælte dejen sammen i min. 10 min.

Når man har æltet dejen formes den til en kugle og stilles til hævning et lunt sted  til dejen er fordoblet i størrelse (ca. 45 min. til 1 time)

Herefter slås lufte ud af dejen og den formes endnu engang til en stram kugle og stilles til hævning.

Når brødet skal bages forvarmes ovnen til 250 grader (gerne med en bagesten hvis man har sådan en) rids brødet og kom det forsigtigt over på bagestenen og bag det i 10 min.

Efter 10 min skrues varmen ned til 190 grader og brødet bager i yderligere 30 min.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...